Sunday, October 20, 2013

Jangan Heret Isu Korban Di sekolah Sebagai Isu Sensitif Keagamaan & Kaum

Melakukan ibadah dalam Islam adalah satu pekerjaan mulia serta dituntut dan boleh dilakukan dimana-mana sahaja. Atas tesis demikianlah, ia semua orang berlumba-lumba berbuat demikian, maka ia boleh dizahirkan melalui perbuatan, tindakan dan niatnya. Dalam ajaran Islam , agama besar dunia ini. Semua segmen kehidupan manusia, diiktiraf atau diperakui ianya dikira sebagai ibadah. Begitulah juga dengan ibadah ia kena lalui proses pendidikan, atas tesis demikian Semua penganut Islam dan bukan Islam menyetujui hakikatnya. Proses mengajar agama ianya dilakukan dan berlaku sepanjang hidup dan kehidupan. Tidak ada titik noktahnya.

Terkini, dihebohkan tindakan sebuah sekolah rendah di negara ini dan juga mungkin banyak sekolah-sekolah lain, menganjurkan ibdah korban mereka, gunakan premis kawasan sekolah. Atas faktor proses mendidik itulah mereka anjurkan ibadah ini dalam kawasan sekolah. Selain itu, oleh kerana hari Raya Korban tahun ini, cuti yang diberikan adalah terlalu singkat dan pendek, hari tasyrik jatuh pada hari-hari bekerja. Mungkin ibadah ini terpaksa dan dilakukan serta dikerjakan dalam tempoh berkenaan.Atas persetujuan ramai pihak yang dilibatkan oleh sekolah ini.

Kemudian, mungkin juga inilah dijadikan sandaran alasan sekolah berkenaan menganjurkan korban diwaktu sekolah dalam premis sekolah dengan menjemput semua ibubapa dan pelajar. Wajar dan kewajaran pihak sekolah berbuat demikian dan pekeliling membenarkan itu adalah atas pertimbangan pihak sekolah. Niat mereka bukan meremehkan perasaan atau tidak sensitif dengan kaum lain.

Jika semua tidakan sekolah, digantungkan dengan pemakaian surat pekeliling , kita boleh bangkitkan sentimen-sentimen lain selain daripada agama, bahasa rasmi, waktu sekolah, keterlibatan guru yang menjangkau waktu bekerja mereka. Maka inilah antaranya perlu dipertimbangkan selain daripada melihat korban lembu dalam kawasan atau premis sekolah.

Mempertikaikan wajar atau tidak wajar adalah satu polimek yang tidak berkesudahan, kerana masing=masing ada tafsiran dan pertimbangan tersendiri.

Begitu juga dengan Saravanan yang dikatakan berada diluar negara. Sikap ambil berat terhadap kaum nya adalah satu sikap yang terpuji dan patut dipuji. Jangan dilihat kelompok India dis sekolah berkenaan. Saravanan kena berjalan dan menjelajah ke Buloh Akar, estet di Parit Perak sebagai contoh. Ladang Bee Yong Lanchang Pahang. Bantui insan sebangsa beliau di sana.



No comments: