Friday, December 07, 2012

Umno jahat,kecamukkan fahaman politik demokrasi

Kebejatan politik Umno adalah politik samseng, politik adu domba. yang mana Umno kini semakin hampir kepada pelarian politik baru. Umno yang 'terlalu lapar kuasa'. Tiada kamus politki demokrasi yang dislogan serta yang dijunjungi mereka selama ini terus dipersetankan.

Wajah kejahatan diserlahkan, bilamana kumpulan pembangkang kini semakin kuat dan mampu memberi ancaman dan saingan sengit dalam citrawarna landskap politik negara.

Amukan serta tindakan ganas terbaru di Gombak adalah manifestasi politik terdesak Umno. Tindakan provokatif ini dilakukan semata-mata mahu mengheret Pakatan Pembangkang dengan mewajahkan buruknya politik ini, tanpa memalitkan kesalahan ke atas pihak mereka.

Media arus perdana cepat mewarnakan watak pembangkang dengan watak hitam. Inilah satu cara bagi membeli persepsi cepat dan murah agar rakyat makan dan termakan dengan permainan hasutan halus mereka. Inilah didikan terbaru Umno dalam politik Malaysia

Semuanya bagi mengiakan kata-kata pimpinan besar Umnopro bahawa negara akan berada diambang kehancuran dan kucar kacir jika pembangkang diberikan kuasa.Politik demokrasi pilihan ramai ini dimatikan di negara ini.

Rakyat diugut ditakut-takutkan, sentimen politik itu untuk kedamaian, politik menyelesaikan masalah, politik musyawarah dan politik itu adalah medan atau cara untuk bawa kebaikan dipadamkan pada pandangan rakyat. Politik sebaliknya menjadi kabur dan politik Malaysia kini menjadi semakin jahat. Semua pelaku politik akan bertindak dan menjadi jahat. Itulah gambaran Umno tentang politik Malaysia kini kepada rakyat. Tidak ada kebaikan yang boleh memayungi rakyat dalam politik Malaysia kini.

Walhal politik memberikan kebebasan kepada kumpulan dan sesiapa sahaja mencampakkan idea, Umno kian menutup setiap ruang. ebaliknya ugutan demi ugutan dengan amaran terbaru kata mereka mandat kuasa kepada kerajaan bukan lah satu bentuk ujikaji, minda rakyat diasak dan dipasak untuk menidakkan politik demokrasi atau politik baharu yang kini mendominasi dunia global

Kerana jika sesebuah kerajaan yang diberi mandat rakyat memerintah terlalu lama, akan mengundang dan menjerumus kepada salahguna kuasa, salah urus negara dan sebagainya. Tiada negara-negara maju dan membangun di dunia kini terus mengekalkan kuasa kepada satu kelompok parti buat selama-lama.

Dunia semakin berubah..

No comments: