Friday, December 07, 2012

Analisa PAU 66 di PWTC


Ramai penganalisa politik meramalkan Perhimpunan Agung Umno ke 66 kelmarin adalah perhimpunan agung terakhir bagi Najib sebagai PM. Jika Umno kekal pun ia akan berketuakan TPM yang sedang resah gelisah tidak sabar - sabar menantikan gilirannya itu.

Ucapan Najib R selaku Presiden parti Bn terbesar itu, adalah agaknya ucapan terakhir dan tutur ayatnya paling tersentuh dan menyentuh hatinurani perwakilan (ramai yg menitis airmata sayu) rakyat dan cukup beremosi sekali. Berucapan penggulungan bersemangat dan amat bersungguh-sungguh nampaknya. Himpunan kumpulan pejuang pelbagai sayap Umno itu kali ke 66 lebih menggagaskan kepada mempertahankan kemenangan mereka sahaja. Putarjaya dipertahankan dengan apa cara sekalipun. Maknanya gugatan PR disambut dan dipaksa jawab. Kini, amat tergugat dan terganggu sungguh Umno.

Selain itu, perhimpunan ini sekadar menghimpun ahli dan pimpinan pertengahan secara langsung dipaksa mendegar ikrar Umno oleh presiden yg semakin layu kemelayuaannya, himpunan ini tiada menjanjikan apa-apa kemajuan dan kesungguhan ikrar mereka sekadar mahu kekal terajui Putrajaya dan kekal berkuasa menerajui negara ini.

Tiada janji ditepati diikrarkan atau diperbaharui ikrar olehnya. Slogan baiki taraf hidup Melayu dari segi kebaikan taraf hidup rakyat. Tidak menampakkan apa-apa janji dan ikrar.

Berhujah kepada rakyat dengan hujah kuasa adakah segala-galanya bagi mereka dan perlu berhati-hati dengannya, memiliki kuasa adalah hak legasi mereka , dan berkuasa bukanlah satu bahan untuk diujikaji. Najib berhujah sebelah pihak rakyat , rakyat mesti tahu apa yang mereka mahu dan perlu dibuktikan kesahihan hala tuju negara.

Samada Najib sedar atau bawah sedar sudah menempelak PAS, sekaligus memperlekeh usaha Islam yang dibawa PAS. bagi mereka islam ada dua, satu Islam ala PAS dan satu lagi Islam sebenar. ia tidak dimilki siapa-siapa. islam ini suci dan tidak boleh tersentuh dan disentuh oleh siapa-siapa. keadaan nya begitu. 


Mereka akan berhujah atau dakwa itu adalah perlekehkan Islam PAS  bukan Islam sebenar


Dalam kaedah bertahan lazimnya strategi ini adalah strategi yang tidak dapat kekal lama. Strategi yang sering diambil oleh pasukan bolasepak Malaysia, Iaitu bertahan sahaja. Lazimnya dulu pasukan nasional England sering gunakan taktik dan strategi ini.

Kemaaafan ucapan Najib boleh didengari oleh seluruh pelusuk negara, Rendah hati Najib dan sekaligus menjadi rendah hati Umno, Najib bijak mencuri hati perasaan dan emosi orang Melayu.

Kejahatan Umno  cuba ditenggelami dengan 'keterancaman' kedudukan orang Melayu dan kuasa Melayu cuba diresapi pemikiran sebegitu oleh Najib.

Ketakutan luarbiasa kuasa dan kedudukan orang Melayu terancam dan terlepas ke tanagan bangsa asing walaupun mereka rakyat negara negara ini tidak boleh diterima. Hanya Melayu sahaja berhak memegang kuasa, kerana bumi ini adalah bumi bangsa Melayu. Maka dengan janji keamanan kesejahteraan 'peliharaan' Umno menjadikan hadiah tidak terharga nilai kepada rakyat seluruhnya. Ini adalah sebagai gadaian rakyat yang sukar diambilbalik oleh sesiapa pun. Umo dan rakyat Umno tidak akan mengizinkan. Biar apa pun sekalipun yang jadi dan menimpa negara ini.

Dizahirkan dan ditanam supaya sayangkan kepada Umno adalah lebih sayangkan daripada segala-galanya, entiti Islam tidak lah mereka sesayang sampai begitu. kerana islam dipisahkan dan disucikan oleh persepsi mereka yang tidak boleh dicampurkan dengan politik dunia (macam kristian dan gereja)

Persepsi beragama itu adalah islam, berpolitik itu adalah bukan kerja-kerja agama. pemikiran ini dipakai sehingga sekarang. Ilmu pemahaman ini bukan sahaja digunakan oleh orang di Hulu Tembeling tetapi juga oleh bapak-bapak profesor di universiti pun brfikir serupa dan semacam itu


Justeru, rasa terhutang budi, orang Melayu bakal memenangkan kerusi-kerusi Umno pada PRU 13 yang akan datang. Bab ini Umno bijak dan berstrategi memenangi hatibudi orang melayu.


No comments: