Saturday, October 01, 2011

PRU 13: Pesanan Ingatan Sesama PR

I

Menjelang pilihanraya dan kerancakan pilihanraya yang semakin hampir, merancakkan semua blog dan banyak info berita dekat jauh luar dalam sensitif dan melucukan dapat dikutip. Itulah asam garam berpolitik dalam politik.

Blog PDO dan Sipirit Lubuk Kawah antara blog anak jati Pahang mewakili suara atau suara hati PKR setidak-tidaknya.

Semuanya berkisar daripada rasa hati, kita sebagai pejuang PAS dan yang ditarbiyyah (ni Penarik Beca marah ni) dididik dengan sedemikian rupa, agar kecintaan kepada dunia itu adalah diletakkan dibelakangan, berbanding dengan hala tuju dan misi parti iaitu mendaulatkan Islam.

Proses meletakkan pemimpin dan kepimpinan adalah satu proses yang lain. Parti yang membuat pilihan. Maka kami sebagai yang di bawah hanya meletakkan tanggungjawab agar parti memilih mereka yang benar-benar ditarbiyyah memimpin kami.

Kecacatan dan kelemahan pimpinan serta kekurangan pemimpin jangan memberatkan fikiran kami. Bagi sesama menanngung masalah dan permasalahan ini.

Bagi blog orang PKR di atas yang sempat penulis baca mengajak ahli-ahli di bawah sama-sama memikirkan permasalahan dalaman itu. Kami bukannya taraf bagi meletakkan gred dan nilai kepada pemimpinan. Apatah lagi pimpinan PAS yang diwalakan oleh para perwakilan.

Masalah mereka sombong, kurang tarbiyyah , hubun dunia bukanlah kerja kami orang bawahan masuk sama-sama fikir dan selesaikan. Justeru pimpinan atasan lah yang wajib dan segera selesaikan, dengan apa cara dan kaedah sekalipun.

II

Serangan rakan blog PKR yang mahu membolot semua kerusi-kerusi istimewa yang merencatkan kerajasama perasaan ahli bawahan, bersikap keras dan degil, enggan mengalah, memikirkan aku dan pengaruh kumpulan kami kuat adalah penyakit-penyakit jiwa yang tertanam dalam batang tubuh rakan-rakan PKR.

Kita kena akui kelemahan dan terima seadanya. PKR pertama bukan parti dakwah, bukan parti tarbiyyah dan jauh sekali mendidik ahli-ahli dengan ilmu tasauf. Itu sebab meraka loklak (bukan semua).

Justeru rakan-rakan kita dalam Pakatan jangan cepat melenting. Dan rakan daripada PKR pula jangan mengada-ngada sangat. Mereka kena cermin diri lah juga..


No comments: