Saturday, October 01, 2011

PRU 13: Perkongsian Minda Melayu

Antara kelebihan Umno adalah mereka dapat menguasai minda orang Melayu. Justeru setiap kali menjelang pilihanraya undi Melayu adalah undi yang menentukan kesinambungan hayat Umno. Oleh usaha mengekalkan undi Melayu adalah dibajai. Caranya adalah menguasai minda Melayu. Dengan cara ini sokongan kepada Umno Bn akan kekal buat selamanya.

Minda Melayu tergolong dan dapat dikatogerikan kepada beberapa label peringkat. Minda Melayu dapat dilihat terutama pada zaman atau dekad. Ia juga boleh dilihat pada kelas pendidikan atau latar belakang , dan juga isu.

Ini adalah potensi minda Melayu yang dapat digarapi Umno. Manakala cabaran minda Melayu adalah sebaliknya dapat diilhat daripada zaman, kelas pendidikan, serta isu.

Dan bagi minda Melayu perkara yang paling fuedamental bagi adalah islam atau agama itu sendiri. Cabaran nya fahaman dan kepercayaan ini juga masih bersifat duaan. Fahaman keagamaan bersifat ortodok dan terbuka (bukan liberal).

Bagi kali ini, kita ingin memperjelaskan bahawa pengekalan minda ditanam oleh jentera kerajaan yang ada. melalui kursus-kursus terus kelolaan BTN, kursus-kursus jabatan kerajaan seluruh negara menindoktranisasikan negara ini Melayu dan Umno. Dan kerajaan itu adalah Umno Melayu.

Perkongsian kuasa adalah hanya isbat dan teramat longgar. Oleh itu Melayu bersatu masih laku. Hatta ahli akdemik atau ilmuan yang bertaraf profesor dari sudut kelimuan pun dapat dikuasai dan dimakan dengan minda Melayu tajaan Umno ini.


No comments: