Sunday, October 16, 2011

Isu Hudud Umno gagal lagi

Isu Hudud bergema lagi, Umno cuba mempromosi isu ini bertujuan bagi membelah bahagikan hati-hati para pengundi Cina dalam negara ini. Panahan Umno terkena maka tersentaklah Karpal Singah. Beliau seperti biasa tokoh politik veteran DAP sezaman dengan Dr M dan lain-lain pimpinan kanan Umno yang dah bersara bersuara.

Maka suara Karpal tentang hudud laku, media milik Umno ulang cetak dan ulang tayang serta mengitar tayang saban hari. Tetiba Karpal baru tersedar, beliau masuk kembali dalam lubang perangkap yang disediakan oleh Umno. Beliau membisu dan merendahkan nada tentangan terhadap hudud.

Media menyerbu Lim Guan Eng, maka jawapan Guan Eng kepada media tidak menyenangkan Umno. Maka terkedu dan keudap-kudaplah Umno.

Malah dalam masa yang sama negara jiran kita oaotu negara Brunei Darul salam pula bersuara. Suara kali ini bukan suara yang biasa tetapi suara luar biasa. Sultan Brunei berbunyi bahawa beliau mahu hudud dilaksanakan. Umno terdiam.

Namun, usaha mengacau Umno tidak terhenti di situ, selepas gagal menyerang luar, maka serangan kali ini dihalakan pula kepada Dewan Himpunan PAS Pusat (DHPP) pimpinan Hu Pian Chow. Maka Pian Chow secara dasar tida menyukai hudud dilaksanakan. \

Talian hayat isu hudud nampak lembali 'segar' Umno masih dapat bertahan dengan isu ini. Pimpinan PAS bertindak dengan memanggil Pian Chow untuk memberikan penjelasan.

Selepas mendapat reaksi luarbiasa daripada PAS Pian Chow mulai kendur. Dan isu hudud kembali menjadi 'reba' kepada Umno.

No comments: