Sunday, September 11, 2011

Hentikan Debat Isu Komunis: Pakatan Rugi ?

Penulis tertarik dengan pandangan dan luahan pandangan para sahabat, termasuklah apa yang diperkatakan sendiri oleh YB Mahfoz Omar berhubung isu komunis dan pengkhianat. Ini adalah gara-gara daripada masyarakat disentakkan dengan kenyataan fitnah utusan terhadap Mohd Sabu yang dilabelkan sebagai poenyokong perjuangan komunis (bukan ideologi komunis).

Menurut YB Mahfoz dalam isu ini PAS khasnya tidak mendapat keuntungan terutama dalam meraih simpati masyarakat. Sebenarnya jelas beliau musuh Utama PAS adalah Umno, dan PAS sejak daripada dulu lagi memang menentang Umno dan fahaman keumnoan.

Tetapi kini Umno berjaya dan mencucikan tangan, kini 'jentera' Umno adalah kumpulan para profesor pula, dulu adalah profesor sahaja. Sebelum itu veteran polis dan veteran tentera.

Dalam usaha kita melawan serangan media , Umno berjaya mencipta isu dan kita sokmo mengekori sahaja isu berkenaan. Kini kita berdepan dengan kumpulan musuh baru iaitu kumpulan-kumpulan yang dikatakan tadi.

Dari segi strategi politik kita tidak boleh memperbanyakkan musuh, kita mesti meminimakan musuh. Kerana sistem kita pilih adalah meraih undi. Ini bukan soal kedudukan kalah menang tetapi strategi kita berdepan dengan isu-isu seumpama ini.

Kita patut lama dah memberhentikan isu ini, kita mesti mencipta sesuatu isu yang Umno terpaksa mengekori kita.

Sebelum ini, kita sudah berjaya mencipta isu Buku Jingga yang menimbulkan kelam kabut kalangan pimpinan Umno, tercungap sehinggakan mengundang Debat berlaku terhadap hal yang bersangkutan dengannya.

Begitu juga dengan BERSIH 2.0 kita berjaya lagi mencipta isu dan Umno Apco terpaksa mengekori kita.

Tetapi dalam isu komunis membisukan semua pimpinan Pakatan Rakyat, jem belaka dan mereka tidak mampu mendepaninya. Kita lihat signal ini cukup merosakkan memontum rakyat. Dan kita minta pimpinan sedar segara dan bangkit mencipta isu bagi mengolah semula agar Umno mengekori kita dalam banyak hal.

Dalam negara kita terlalu banyak isu yang boleh diperjelaskan dan dihidangkan kepada rakyat. Bukan isu seumpama ini, masalah pokok rakyat kenaikan harga barang, bebanan hidup dan kehidupan terbuai dengan isu seumpama ini.


No comments: