Saturday, August 06, 2011

Tukarlah kerajaan daripada kerajaan ada aku kisah

Inilah kesan dan usaha-usaha Umno dan kumpulan sewaktu dengannya yang berjaya membuang 'tongkat' kepada orang Melayu. Ini kita bercakap soal Melayu sahaja.

Sebelum merdeka walaupun dengan cara 'pondan' kata sesetangah pihak. British tahu dan sedar tentang Melayu dan masa depan melayu. Justeru dalam perlembagaan negara British kekalkan antaranya beberapa perkara yang istimewa kepada orang Melayu.

Semuan bantuan kepada orang Melayu itu terpelihara dalam perlembagaan. Cuma orang MNelayu dan pemimpin Melayu cuma disuruh ikut apa yang ditinggalkan itu. Tanah, biasiswa, hak jawatan awam, dan satu dua perkara lagi. Pemimpin Melayu disusuh mengikut sahaja tanpa disuruh menyusahkan fikiran.

Kemudian selepas merdeka kerajaan Melayu merangka dasar bagi menyokong dan melanjutkan usaha penjajah itu. Dengan membentuk satu polisi iaitu Dasar Ekonomi Baru. Maka bermula daripada sinilah mula wujud dan diwujudkan perkataan bantuan tadi kepada subsidi rakyat.

Bila merdeka satu dua tiga pemimpin Melayu kekal dan mengekalkan subsidi kepada orang Melayu. Dasar dan pendekatan ini tidak populis dikalangan ssetenaah emikir Melayu dan pemimpin Melayu. Mereka mahu mengubah minda atau mentaliiti kepada minda atau pemikiran berdikari kepada masyarakat Melayu

Kini, kekuatan tidak bertongkat kan dengan tongkat itu Melayu gagal membela orang Melayu. Kerana orang Melayu ramai miskin dan disamping Melayu mereka juga beragama Islam. Justeru mereka yang miskin speprti kata hadis akan hampir kepada gelincir aqidah. atau terjual aqidah.

Semua di atas nabi sudah bagi tahu dan pesan. Justeru mana-mana penguasa yang perihatin dan cakna kepada rakyat , maka usah berkira-kira dengan duit negara yang dibelanjakan. Apa yang penting umat islam dan Islam itu terbela.

Kesannya serbuan JAIS ke sebuah gereja di Damansara. Semua pihak marah dan cerita ada aku kisah adalah sebaliknya.






No comments: