Sunday, May 15, 2011

Sistem Dalam talian IPTA : Ibubapa terbeban, rakyat didahulukan ?

Isu rakyat, kelmarin TPM menyatakan dalam akhbar bahawa kerajaan sentiasa memikirkan untuk mengurangkan bebanan rakyat.

Penulis sebagai rakyat Malaysia amat berbangga mempunyai seorang TPM yang cukup perihatin dan memahami kehidupan rakyat teramai. Kenyataan daripada TPM ini boleh kita jadikan sandaran dan pegangan.

Namun, keyakinan dan kepercayaan tersebut terlerai apabila penulis hari ini bertemu dengan dua orang ibubapa yang mengeluh panjang terhadap sistem bawah kerajaan yang ada.

Dua ibubapa yang memaklumkan bahawa anaknya telah berjaya terpilih melanjutkan pelajaran ke IPTA awam dan luar negara. Waktu ini adalah waktu puncak musim anak-anak kita menerima tawaran belajar selepas peperiksaaan SPM dan STPM.

Beliau menyatakan keluhannya bagaimana anaknya terpaksa bertungkus lumus ke hulu hilir pergi ke CC (cyber cafe) bagi mengakses internet. Ini kerana makluman, tawaran dan segala jenis borang kini dibuat melalui talian iaitu secara online. Ini cukup membebankan bagi ibubapa luar bandar.


Sistem ini ada baik dan buruknya. Buruknya macam mana seorang rakyat dikampungan yang tidak tersedia wifi percuma (seperti tawaran PRK Kerdau iaitu 111 kampung Pahang dapat wi fi percuma - BILA !!! entah).

Sistem ini, kira oklah jika ibubapa itu cakna dan tahu serta celik berkenaan pelajaran anak-anak. Bayangkan bagaimana ibubapa luar bandar yang tinggal di Hulu Tembeling yang tiada akses internet, akhbar yang lambat sampai . Adakah adil bagi mereka ?

Dan yang sedih katanya, di mana wang rakyat, adakah mahal sangat mahu buat cetakkan macam dulu. Di mana slogan rakyat didahulukan bagi kami yang berada di kampung ni ?

Kata beliau, kepada penulis cuba bayangkan bebanan kerajaan 'dilepaskan' ke atas ibubapa bagi mencetak daripada 200,000 pelajar. Ada 30,000 ribu yang layak masuk IPTA sahaja. Berapakah belanja kertas yang kerajaan jimatkan ? Kerajaan lepaskan kepada ibubapa. Bagi ibubapa yang berpendapatan jumlah Rm10 dan RM20 adalah tidaklah terbeban sangat. Kami nelayan dan petani yang tiada getah dan sawit terutama pesawah padi ia cukup terbeban tau ?







No comments: