Friday, May 06, 2011

RM220k Zaman Sudah Berubah ?

Bagi mereka yang berpendapatan RM4,000 sebulan. Golongan muda yang berada di Lembah Klang terutamanya amat teruja untuk memiliki rumah sendiri dan mampu milik. Kami generasi muda kini amat menyokong usaha kerajaan.

Inilah namanya cabaran dan kehidupan. Jika 10 tahun belakangan dulu, nilai wang sedemikian. Rumah yang dimiliki bukan bertaraf lima bintang, tetapi amat berbintang-bintang. Itu adalah cerita dulu dulu, iaitu zaman Merong Mahawangsa.

Nilai harga rumah RM220k kini adalah sudah lazim dan biasa. Zaman sudah berubah ?





Kerajaan Akan Lancar Rumah Bawah RM220,000 Julai

PETALING JAYA: Kerajaan akan melancarkan program baru iaitu Rumah Mampu Milik Berkualiti melalui Skim Rumah Pertamaku bagi membantu golongan muda di Lembah Klang mempunyai rumah sendiri selewat-lewatnya Julai ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, melalui program tersebut, kos rumah untuk Skim Rumah Pertamaku ialah RM220,000 ke bawah bagi golongan muda yang berpendapatan kurang RM3,000 sebulan.

Najib membuat pengumuman tersebut ketika bersiaran bersama penyampai radio stesen radio, Hot FM di sini pada pagi Jumaat.

Menurutnya, beliau mengambil maklum bahawa bukan mudah untuk mendapatkan rumah yang berharga RM220,000 di Lembah Klang beradasarkan komen yang diperoleh daripada laman web sosial Facebook nya dan media.

Najib berkata inisiatif terbaru itu akan dilaksanakan dengan kerjasama kerajaan dan syarikat swasta.

“Kalau boleh, tiada kentungan akan diambil daripada projek ini. Pemaju akan melaksanakan tanggung jawab sosial korporat,” ujarnya.

Jelasnya, akan dilaksanakan selepas kerajaan dapat mencari tapak perumahan yang sesuai.

Skim Rumah Pertamaku diumumkan oleh Perdana Menteri ketika membentangkan Belanjawan 2011.

Ia dilaksanakan bagi membantu golongan muda yang baru bekerja dengan pendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan untuk memiliki rumah.

Skim itu akan menawarkan jaminan kerajaan ke atas bayaran pendahuluan sebanyak 10 peratus bagi harga rumah di bawah RM220,000.

No comments: