Thursday, May 05, 2011

Umat islam Bersatu: Baguslah kami sokong

Selepas PM dan sepupunya keamanan sejagat akan kembali aman, selepas Osama Laden dibunuh AS. Rata dan banyak negara-negara dipecah perintah, dunia Aarab dilembukan oleh AS. Justeru melihat suasana dan insafkan permainan politik penguasa Arab dan bukan Arab yang menajdi lembu AS. Kini rakyatnya bangkit, termasuklah jutawan osama laden yang membuang dunia kemewahan, keseronokan untuk mencari dunia keredahaan.

maka 1Dunia melabelkan beliau sebagai penganas termasuklah negara 1Malaysia ini. Kini menteri Belatuk kabinet najib minta 1Umat islam kembali bersatu.

Dia menteri ini lupa penyatuannya atas dasar dan prinsip apa. fahamkah dia penyatuan umat 1 dunia ini. Jika bersatu bawah 1 kejahilan, bawah 1kemungkaran, 1 kemaksiatan. Maka lupakan sahaja.

Jika mahu bersatu sila bantu negara Palestine, jika mahu bersatu gunakan kekayaaan dunia islam, bantu kemiskinan negara Angola dan Afrika yang lain, atas kemanusiaan dan keislaman.

Ini barulah kita dapat bersatu dan menyatukan semua umat.


Umat Islam diminta bersatu - Jamil Khir

KUALA LUMPUR 4 Mei - Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom hari ini mengajak semua umat Islam di negara ini kembali bersatu setelah sekian lama mereka berpecah.

Beliau berkata, saranan itu perlu disahut kerana tambahan ia merupakan satu tuntutan yang amat ditekan di dalam Islam.

''Percayalah sekiranya kita kembali bersatu padu, Malaysia mampu muncul negara yang lebih hebat lagi disebabkan adanya perpaduan yang mantap di kalangan rakyat.

''Oleh itu saya amat berharap laungan perpaduan yang sering diucapkan para pemimpin kita dihayati dan disahut oleh semua pihak,'' katanya ketika dihubungi di Mekah.

Beliau berada di sana kerana menghadiri mesyuarat menteri- menteri haji.

Semalam, Mufti Perlis, Dr. Juanda Jaya menyifatkan pihak- pihak yang menentang penyatuan antara UMNO dan Pas sebagai pengkhianat Islam.

Selain itu Dr. Juanda berkata, mereka juga boleh dianggap pendukung fikrah puak Khawarij iaitu sebuah kumpulan yang amat bencikan kesatuan di dalam Islam.

Mengulas lanjut Jamil Khir berkata, sememangnya perpecahan di kalangan umat Islam telah lama berlaku iaitu sejak kewafatan Rasulullah SAW.

''Ekoran daripada itu umat Islam hilang kekuatan dan kehebatan,'' ujarnya.

No comments: