Saturday, March 19, 2011

Rakyat terkeliru : PR perlu agresif

PAS Ganti Umno slogan yang semakin menjejaskan Umno. Dalam diam Umno semakin kalut cuba memenangi hati rakyat. Isu PAS diperkudakan DAP, perpaduan Melayu, kerjasama Umno PAS, kini soal judi dikitar semula. Persoalan-persoalan mudah ini dibuai dan menjadi persoalan payah kepada pembangkang khsusnya PAS dalam mendepani isu ini.

Buaian isu-isu naif sebegini, jika dibuaikan hari-hari dikokokkan maka rakyat Melayu rata-rata kawasan luarbandar dan kampungan termakan. Minda mereka dijuruskan pada setiap hari, didoktrinkan bahawa 'kuasa Melayu' , kuasa Melayu akan hilang dan sebagainya. Akhirnya menjadi ketakutan rakyat.

Umno semakin liberal dengan kebebasan sosial, anjuran pesta maksiat yang dihalalkan, penajaan program itu ini, peranan agama dan PAS digambarkan sebagai golongan agam semi 60an yang wajar membicarakan soal kawin, mati suraui masjid masih lagi menghantui minda pengundi kampungan dan kejiranan-kejiranan yang jauh dengan maklumat.

Tsunami 2008 tidak lagi memihak kepada PR. Umno berjaya menelanjang kelemahan PR dan menutupi kelemahan mereka yang cukup parah dan membarah. Hatta isu DNA pun berjaya mencorakkan 'kebodohan' sesetengah mereka yang sanggup dilembukan dengan isu remeh temeh yang mememehkan minda bangsa kita.

PR perlu menggandakan penerjahaan maklumat, hubungan baik dengan semua segmen diserlahkan. Bukan tidak ada tetap[i massa tidak dapat merasai akan kehadiran kita sebagai ganti Umno itu.

Namun Umno terasa kita semakin mahu menggantikan mereka, tetapi rakyat terbanyak belum lagi dapat merasainya.

Apa pun kita semua harus banyak memanjat doa

No comments: