Friday, September 17, 2010

Sekolah Harapan: Idea yang bangkrap ?

Sekolah Harapan itu adalah idea Ali Rustam. Sekolah ini bertujuan menempatkan para remaja perempuan yang hamil tanpa nikah. Kewujudan sekolah ini adalah dibawah seliaan sepenuhnya bawah pengawasan Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM).

Rasionalnya dalam kegawatan sosial, gejala kehamilan luar ataupun kes-kes perzinaan yang kritikal melanda negara ini perlu ditangani segera. Jawapannya adalah Sekolah Harapan. Cara ini adalah sebagai jalan pintas atau jalan penyelesian jangkapendek bagai alternatif penempatan 'sementara' para remaja yang 'miang' dan telah terhamilkan. Kita menghormati penuh sikap dan reaksi proaktif kerajaan Melaka yang 'rasa amat bertanggungjawab' bagi menyelesaikan kemelut ini dalam masyarakat kita.

Bagi kita, sebagai rakyat juga bererti pihak kerajaan kini gagal lagi dalam mengurustadbir negara mengikut dasar-dasar yanag dianuti dan dipercayainya. Walaupun dalam masa yang sama Dasar Sosial Negara telahpun diwujudkan.

Peringkat Pusat sendiri dibawah Jabatan Kebajikan Masyarakat khasnya dan am di bawah Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat sendiri sudah wujud satu pusat pemulihan yang hampir sama dengan konsep Sekolah Harapan iaitu Sekolah Tunas Bakti Sri Puteri bagi memulihkan tahanan remaja wanita yang disabitkan bawah akta wanita dan gadis 2007.


Adalah Ali Rustam sedar atau tidak. Idea Sekolah Harapan ini, dari sudut istilahnya sahaja mendapat reaksi pro dan kontra oleh para pakar psaikologi, pengamal perubatan dan golongan pendidik serta ahli akdemik yang lain. Tetapi oleh kerana ia ADALAH SATU LAGI PROJEK BARISAN NASIONAL. Semua tentangan kritikan dan ketidaksetujuan itu dipekakbadakkan.

Alasan Ali mungkin ini hanya dalam skop negeri Melaka sahaja. Kita masih segar dan ingat bagaiamana KM yang lama di Melaka Antah Bernatah itu telah membuncitkan seorang remaja bawah umur. Ketika itu LGE (Lim Guan Eng - kini KM P Pinang) terpenjara kerana gara-gara membela sigadis remaja berkenaan.

Projek dan kewujudan sekolah Harapan bukan lah satu-satu jalan pintas menangani permasalahan ini. Kerajaan perlu melihat kembali dasar-dasar pegangannya.

Oleh itu, bagi rakyat tiada pilihan lain. Selain mengantikan kerajaan yang ada dengan kerajaan yang lain berserta dasar yang lain. Kerana dasar-dasar yang ada terbukti kita gagal. Baikpulih dan baiki dasar ada, menampung mana-mana yang bocor, ketirisan dan sebagainya adalah lambat dan memerlukan kos yang tinggi. Paling baik adalah tukar terus




No comments: