Sunday, August 29, 2010

Surau: Antara simbah cat dan masuk sampai sumbangan

Antara masuk surau sampai sumbangan dan 3 pemuda simbah cat ke surau. Adalah dua berita berbeda. kes pertama berlaku di Selangor , dan kes kedua berlaku di Seremban.

Antara keduanya satu dikecohkan dan dibakar semangat. Dan menjadikan satu kemarahan umat buta masa ini. Sebaliknya satu kes lagi diselesaikan dengan para ibubapa serta jawatankuasa surau cat yang disimbah bermaf-maafan. dan kes ini dianggap selesai. Kes di Selangor ini tidak selesai. MP Neo Ching daripada DAP menjadi sasaran kemarahan MAIS dan kecaman 'umat Islam' Selangor kerana Neo dikatakan mencemarkan Ramadhan.

Inilah wajah dan dunia Malaysia dengan Islam menjadi agama rasmi negaranya. islam dijadikan sandaran untuk apa ?

Namun sebalik itu dalam apa yang tidak diheboh-hebohkan jumlah pelancong 'asing' yang masuk dan menjadi pelancong agama di masjid Putrajaya tiada pula menjadi masalah besar kepada mereka. Inilah jenis manusia kepala asap dan masuk air belaka pimpinan yang dangkal dan dungu dengan agama mereka.

Kita biarlah sahaja para ustaz Umno mencari kitab untuk diperbahaskan dalam kuliah. Dan biarlah ustaz kita jelaskan tentang hukum hakam bukan Islam masuk ke masjid atau surau.

Perbahasan ini lebih sihat dan rakyat mulai faham bila sesuatu kes berlaku. Rakyat akan lebih fokus dan mulai memahami kedudukan agama Islam. Dan Islam yang mudah dan tolerannya agama ini .

Moga-moga dengan peristowa ini orang Islam akan lebih faham akan agama islam itu mudah. Dan yang Islam lebih jelas tentang agama yang dianutinya.


Tiga remaja mengaku salah simbah cat

SEREMBAN: Tiga remaja mengaku bersalah di Mahkamah Kanak-Kanak di sini, semalam atas tuduhan berasingan menyimbah cat merah dan membaling botol arak ke sebuah surau di Taman Sri Pulai, Sikamat, di sini, Isnin lalu.Semua tertuduh juvana berusia 16 dan 17 tahun, membuat pengakuan itu selepas jurubahasa mahkamah membacakan pertuduhan berkenaan.Bagi tuduhan pertama, seorang daripada mereka bersubahat melakukan satu kesalahan menyimbah cat di surau Taman Pulai Impian, Sikamat di sini, antara jam 3 pagi hingga 4 pagi, 23 Ogos lalu.Kesalahan itu adalah mengikut Seksyen 109 Kanun Keseksaan dan Seksyen 427 akta sama.Bagi pertuduhan kedua, dua daripada mereka dengan niat bersama melakukan khianat dengan menyimbah cat di surau terbabit pada waktu dan tarikh sama.Mengikut pertuduhan ketiga pula, semua tertuduh dengan niat bersama melakukan khianat dengan membaling botol arak di lokasi, waktu dan tarikh sama.

No comments: