Saturday, August 28, 2010

Umno: Mahu imejkan Islam hak Melayu sahaja ?

PAS For All adalah satu bentuk slogan sejagat. Moto ini semakin diserlahkan , sebagai contoh semakin banyak tembok benteng halangan Islam yang dibawa PAS terhakis dan terlerai. Sebermula peristiwa pembakaran gereja , Islam mulai masuk ke gereja dengan majlis meja bulat pertemuan dailog bersama paderi, kemudian majlis berbuka Puasa dengan kehadiran bersama pimpinan dan masyarakat bukan Cina ke majlis-majlis anjuran PAS. Dan kini sebaliknya berlaku DAP dan Cina sendiri mengajak PAS bersama bagi meraikan masyarakat Islam berbuka Puasa dengannya.

Dan yang terbaru adalah isi khutbah yang dibelitkan iaitu, khatib mendoakan Lim Guan Eng dalam isi khutbahnya. Kini sudah juga terjawab selepas Umno membuat tohmahan dan cercaan terhadap PAS dan islam. berserta dengan laporan polis.

Kini lagi terbaru adalah undangan 'takzirah' oleh YB atau ADUN DAP di surau-surau meresahkan Umno khasnya di Selangor sepanjang bulan Ramadhan ini.

Yang jelasnya Umno cuba menjadi 'pembela' agama dan memangsakan PAS dengan cuba memberi imej PAS lah yang memperalatkan agama bagi tujuan politik kepartian mereka. Kini isu lama dan lapuk ini dimainkan.

Namun, kita bersyukur bahawa permaianan Umno ini sebenar adalah satu proses pendidikan kepada masyarakat bahawa islam itu cantik dan amat luas serta boleh diterima bagi masyarakat manusia.

Hujahan dangkal Umno, Islam pada tanggapan mereka jika di Malaysia adalah HAK MILIK KEKAL ORANG MELAYU. Ini adalah satu bentuk pemahaman yang cukup salah.

No comments: