Saturday, June 19, 2010

Tolak Umno bukan bererti Melayu berpecah ?

Umno disimbolkan sebagai lambang serta payung penyatuan Melayu di Malaysia. Jika sesiapa menyangah Umno bererti ianya menyangah kesatuan ummah Melayu seMalaysia. Asas penyatuan dan kesatuan Melayu jelas dipelopori oleh Umno. Buktinya Melayu merdeka, maju, negara ditadbir urus dengan jayanya kerana umno. Maka barang siapa sahaja menafikan Umno ataupun tidak sependapat dengan Umno ertinya ianya adalah sebagai golongan pengacau , pemecah belah perpaduan Melayu. Sebab itu umno Apco bangga slogan 'Dulu, Kini dan Selamanya'. sebagai slogan keramat Umno Apco. Di belakang seruan Umno yang ketinggalan zaman iaitu Hidup Melayu, yang kian tiak relevan.

Justeru mantan PM Dr M , amat 'marah' dan tersinggung dengan pendapat yang keluarkan oleh seorang intelektual universiti yang menafikan kaum Melayu akan menjadi monoriti dalam negara ini. Hujahnya komposisi kaum sekarang orang Melayu adalah 60 % daripada jumlah penduduk Malaysia. jadi hujahnya mana mungkin Melayu menjadi kaum monoriti. Hujahan cendiakiawan Melayu itu disiarkan dalam akhbar berbahasa Melayu arus perdana bagi menjawab pandangan mantan PM itu dalam blognya, yang menyatakan 60% di Malaysia terpecah 3 kini iaitu 20% Umno APco, 20% sokongan kepada PKR dan selebihnya kepada PAS.

Malangnya Dr M enggan menerima jika semua Melayu total menolak UMNo dan memilih PAS. Maka sokongan kepada Umno Apco dialihkan kepada PAS. Penjelasan dan kedudukan inilah yang 'enggan' diterima dan difahami. Kerana kita mahu semua Melayu itu beragama Islam , maka wajarlah mereka memilih PAS sebagai wadah perjuangan ummah bagi masa depan mereka.




No comments: