Saturday, June 19, 2010

Bicara Mufti : Alangkah baiknya diikuti sama pimpinan

Bicara Mufti TV9 pagi tadi mencuit sanubari penulis. Kali ini siaran berkenaan telah dihostkan oleh Shahibul Samahah Mufti Negeri Kedah Darul Iman. Pokok bicara dan kupasan beliau tanpa berselindung memperjelaskan secara terang serta jelas bagaimana gejala murtad dan kes-kes murtad itu boleh berlaku dalam masyarakat kita.

Kemudian Dato Mufti berkenaan memperjelaskan tentang kebaikan Islam yang kita anuti. Besarnya dan hebatnya Islam yang wajar dipertahankan sehinggakan bagaimana analogi mudah sembelihan dan islam yang boleh dan tidak boleh dimakan oleh orang Islam. Apakah dengan sekadar membaca bismillah itu sahaja sauha cukup menjadi prasyarat sah sembelihan itu. Jelas beliau Islamlah yang disyarat awalkan duduk tangga pertama dan utama. Kemudian barulah diperlakukan terhadap binatang sembelihan berkenaan.

Sepatutnya pimpinan rakyat dan wakil rakyat Umno Apco dapat mengikuti sama Bicara Mufti berkenaan. Penulis bukanlah tujuan mahu mengenakan terhadap apa yang dikenakan, tetapi sekadar memperingati fahaman dan kefahaman islam Umno Apco yang tidak henti-henti mempolitikkan Islam PAS.

No comments: