Saturday, June 19, 2010

Kerajaan jangan khianati mandat rakyat

Apabila kerajaan suka dipuji dan berbangga dengan pujian berkenaan. Kelmarin AS memuji Malaysia kerana negara berada pada tahap 2 bawah aktiviti pemerdagangan manusia di dunia. Katogeri tahap ke 2 ini memberi gambaran Malaysia adalah negara yang terperihatin dan bertindak tegas menangani dengan kes pemerdagangan manusia di abad ini.

Malah hari ini juga dilaporkan PBB bawah Kumpulan hak Asasi Manusia pula memuji Malaysia kerana antara negara yang memberi layanan baik kepada tahanan. Tambah baik lagi lapornya tahanan ISA juga semakin berkurangan. Kini tahanan ISA hanya tinggal 15 orang sahaja.

Kita sebagai rakyat Malaysia juga amat berbangga dengan pengiktirafan dunia itu. Namun di dalam puji pujian berkenaan pemimpin negara kita wajar kena sedar dan ingat. Masih banyak sudut peminggiran yang negara gagal capai.

Terutama isu berbangkit soal keadilan sistem Kehakiman dalam negara kita. Undang-undang terpilih untuk dakwaan terpilih, terutama melibatkan kes-kes rasuah, ketirisan, projek-projek kerajaan kini mencecah ratusan juta ringgit. Bankrapsi institusi, anak syarikat kerajaan negeri, keberhasilan dan pemerhasilan pendapatan negeri-negeri yang menjunam pendapatan dan 1001 isu yang tertunggak yang merimas dan melemaskan rakyat.

Maka janganlah dengan 1 dan 2 puji pujian tersebut kerajaan kini sudah berpuashati dalam menabur khidmat bakti kepada rakyat yang memikihnya atau memberi mandat kepadanya.

No comments: