Sunday, June 27, 2010

Najib kata: Umno parti ekstream Melayulah

PM secara tiba-tiba sahaja menafikan bahawa parti Umno adalah tidak akan menjadi parti ekstream agama. Walaupun parti itu kelmarin bakal dimasuki seramai 40 orang ulama muda.

Makna dan tandanya sesekali parti Umno tidak akan merelakan dan membenarkan Ulama muda ini berperanan dan memainkan peranan agama mereka serta menjadikan parti Umno sebagai parti berteraskan keagamaan. Bagi Najib bila parti memilih agama sebagai tunjang yang mereka perjuangkan maka automatiklah parti itu akan menjadi parti ekstream agama.

Ingatan pada kumpulan ulama muda 40 orang yang menyerahkan borang, hanya boleh duduk diam dan kami yang akan mencorakkan apa-apa sahaja termasuk soal agama. Ruang untuk beragama dan memperjuangkan agenda-agenda keagama an dalam versi parti Umno Apco adalah boleh dicapai hanya ke tahapnya tidak ekstream. Ekstream dalam pemahaman Umno lah. Maka jika mahu ekstream alur dan salurannya adalah melalui sekolah agama sahaja, pejabat agama dan tahap tertinggi cuma boleh mengusulkan usul agama dalam mesyuarat perwakilan dan persidangan Umno agaknya.

Dalam kata lain Umno bukan parti ekstream agama, tetapi ekstream Melayu atau ultra Melayu. Atau dengan kata lain parti Umno adalah parti assabiyyah Melayu dan Kemelayuaan yang tegar.

Mengapa Umno Tak Akan Jadi Parti Ekstrem?

No comments: