Saturday, June 26, 2010

Fenomena Janji : Pemimpin Melayu dan Orang Melayu ?

Penulis amat tertarikh dengan hujah Dr Hamzah Jaafar seorang perwakilan PAS Pahang semasa membahaskan usul di Muktamar PAS ke 56 di Kota Bharu tempoh hari. Antara hujahan yang beliau bawa bagi mengusulkan soal pilihanraya dan PAS kena buat sesuatu bagi meraih sokongan undi-undi kaum Melayu pada PRU 13 nanti.

Hujah beliau antara lain fenomena orang melayu terhadap janji. Bagi beliau pemimpin orang Melayu kebanyakannya sering menaburkan janji dan mereka ini sering menjanjikan baik di sebarang majlis perjumpaan dan pertemuan dengan pengundi dan orang Melayu dengan pelbagai janji.

Tambah beliau lagi janji-janji yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin Melayu ini seringkali para pengundi an orang Melayu cukup percaya. Maka konsep kepercayaan orang Melayu terhadap pemimpin juga haru dikaji dan diselidiki.

Dua perkara ini janji-janji pemimpin Melayu amat diyakini oleh orang Melayu. Biarpun tempoh masa janji itu panjang atau pendek para pengundi melayu tidak persoalkan.

Walhal kita sudah melangkah kali ke 12 pilihanraya. Dan jumlah tahunnya adalah 48 tahun sudah berlalu. Para pengundi Melayu tetap setia dan tetap menunggu janji-janji pemimpin mereka.

Inilah bentuk pemikiran yang sukar dikaji dan kita harus membuat pengkajian secara saintifik kenapa dan mengapa janji-janji pemimpin Melayu terhadap orang melayu terlalu dipercayai.

Kenapa dan mengapa cakap dan janji-janji pemimpin Melayu ini dipercayai sepenuhnya oleh orang Melayu

No comments: