Wednesday, January 27, 2010

Royalti Kelantan: Kerajaan Pusat un demokratik

Setelah puas berbohong dan menepis fakta akhirnya kerajaan amnya dan khasnya kerajaan Malaysia. Terakui dari segi fakta tuntutan hak royalti minyak Kelantan adalah relevan.

Namun Kerajaan Persekutuan yang tidak profesional yang menganggap dirinya hebat dan pandai mengurus ,berhasrat menyerahkan wang itu kepada Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP). Ini adalah salah satu cara pengurusan wang yang tidak demokratik dalam negara demokrasi.

Kita sebagai rakyat merasa janggal kenapa dan mengapa Kerajaan UMNO yang diterasi dengan semangat Melayu Tulen dan penuh ketulenan assabiyyah Melayu, masih anggap kerajaan bawah pimpinan PAS bukan Melayu. Justeru peruntukan dalam perlembagaan JPP diperanankan.



KOTA BHARU 27 Jan. – Kerajaan Persekutuan memutuskan sebanyak RM20 juta wang ihsan diberikan kepada Kelantan, yang akan dibayar pada Mac ini, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Beliau berkata, hasil perbincangan kerajaan Persekutuan dengan Petronas baru-baru ini, wang itu merupakan hasil pengeluaran hasil minyak dan gas di Medan Bumi Selatan, Blok PM301 yang berdekatan dengan perairan Kelantan.

"Jumlah RM20 juta itu merupakan nilai lima peratus daripada jumlah keseluruhan hasil di blok tersebut sejak Mei 2008,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Forum Wang Ihsan yang bertajuk “Antara Retorik Politik dan Keperluan Rakyat” di sini, malam tadi.

Lebih 5,000 rakyat menghadiri forum tersebut.

Sebelum ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan bahawa kerajaan Pusat akan memberikan wang ihsan, menggantikan bayaran royalti minyak kepada kerajaan Kelantan mulai tahun ini bagi hasil pengeluaran minyak di luar pesisir pantai negeri itu. - Bernama

No comments: