Friday, January 22, 2010

COLA & ITP: Sokong PENUH tindakan kerajaan

Kita pihak rakyat menyokong kerajaan Malaysia menarik balik elaun sara hidup (COLA) dan Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) daripada kakitangan kerajaan. Maknanya jika kerajaan berdolak dalik dan tidak berani melakukan tindakan ini, kerajaan yang adalah kerajaan yang gagal. Kerana selama hari ini kakitangan kerajaan sudah terlalu lama menikmati keisitimewaan ini. Bayangkan kehidupan para nelayan atau petani khasnya di Nenasi Pahang yang menanam padi, bayangkan petani dari Kedah yang kini sedang mengusahakan sawah di Seledang Rompin. Siapapun tidak membela mereka, apa COLA yang mereka ada, apa ITP yang mereka ada.

Mereka datang berhijrah ke bumi Pahang sudah lebih 30 tahun. Tanah yang mereka terokai sampai kini tidak bergeran. Dan ada antara mereka yang menguasahakan tanah ini sudah mati. Mana keadilan ?

Oleh itu, saya menyokong PENUH tindakan kerajaan


JPA Nafi COLA, ITP Ditarik Balik

PUTRAJAYA: Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) hari ini menafikan laporan yang mendakwa pembayaran elaun sara hidup (COLA) dan Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) yang dinikmati penjawat awam akan ditarik balik.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Tan Sri Ismail Adam ketika dihubungi Bernama di sini berkata: "Itu semua khabar angin dan tidak benar".

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan laman blog dan penyebaran SMS yang mendakwa bahawa kerajaan akan menghapuskan pembayaran COLA dan ITP penjawat awam sebagai langkah penjimatan perbelanjaan negara.

Semalam, Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) Omar Osman menafikan khabar angin itu dan berkata jika ia dilaksanakan, sudah pasti ada surat pekeliling dengan ditandatangani secara rasmi oleh pihak berkenaan dan diedarkan untuk pengetahuan kira-kira sejuta penjawat awam.

No comments: