Friday, January 22, 2010

800 nasib pesawah padi di Rompin Pahang

Gambar : Peguam Fadly Ramli Rompin sedang menenangkan demo
Gambar : Pesawah padi Rompin demo

Gambar Ihsan dari Omarjamaludin dan artikel dari Suara PAS Pahang

Dasar kemanusiaan dan menepati janji. Barangkali itu sahajalah yang boleh merungkai permasalahan dan harapan 890 pesawah padi dari empat kampung di Rompin, Pahang yang menuntut hak milik tanah sawah yang diusahakan mereka sejak 30 tahun lalu.

Ceritanya bermula pada tahun 1977 apabila sekumpulan penghijrah dari Kedah datang meneroka hutan belantara di Kampung Setajam, Kampung Kurnia, Kampung Lantang dan Kampung Pianggu merupakan generasi pertama yang kawasan itu pada sebelum mereka memajukannya sebagai kawasan tanaman padi.

Kedatangan mereka bukanlah sebagai penceroboh melainkan menyahut seruan kerajaan pusat dan kerajaan negeri ketika itu, iaitu menggalakkan penanaman padi di samping penyertaan skim pemulihan tanah terbiar.

Buktinya, Baginda Sultan Pahang sendiri, Sultan Ahmad Shah berkenan merasmikan pembukaan tanah di empat kampung tersebut pada tahun 1978. Pesawah terbabit masing-masing mengusahakan tanah seluas antara 2 hingga 3 hektar setiap seorang. Hasilnya, kawasan yang dahulunya hutan belantara, diteroka menjadi sawah padi yang luasnya saujana mata memandang.

Sejak itu, pesawah-pesawah dari Kedah yang telah beranak pinak di situ berjaya membangun dan memajukan tanaman padi di situ sehingga kerananya daerah Rompin diisytiharkan oleh kerajaan negeri sebagai “Jelapang Padi” negeri Pahang.

Malangnya sepanjang tempoh 30 tahun itu, mereka tidak diberikan geran, tetapi hanya Lesen Menduduki Sementara (TOL). Kerajaan negeri pula saban tahun, terutama menjelang pilihan raya umum (PRU), menjanjikan pemberian geran hak milik kepada mereka, namun semua itu hanyalah ibarat menunggu buah yang tidak gugur.

Di sebalik semua itu, ada cerita lain pula di mana hampir 200 pesawah tanah TOL yang diusahakan mereka sejak tiga dekad, mengalami masalah nama ditindih oleh pihak ketiga iaitu pemimpin politik tempatan. Ada beberapa orang pengusaha tanah ditangkap kerana mengusahakan tanaman padi di tanahnya sendiri tetapi penama TOL tanah oleh orang lain, atas tuduhan menceroboh.



Ini mengakibatkan mereka tidak memperolehi subsidi padi dan baja, disamping berhadapan tindakan pengusiran pada bila-bila masa oleh kerajaan. Sudahlah mereka ini tidak dilengkapi kemudahan asas seperti bekalan air bersih di sesetengah kampung di sini, masa depan anak cucu mereka tidak terjamin setelah mereka tiada lagi tanah untuk didiami di negeri asal mereka.

Ketika Baginda Sultan Pahang berangkat ke kampung-kampung berkenaan pada 22 April tahun lalu untuk menyerahkan bantuan kepada mangsa ribut di situ, peluang itu dimanfaatkan penduduk bagi menyuarakan masalah yang dideritai mereka selama ini iaitu isu hak milik ini.

Khabar gembira yang mereka terima ialah Tuanku berkenan agar isu geran itu diselesaikan dalam tempoh dua bulan. Perkara tersebut khabarnya dipersetujui dan pihak Kerajaan negeri melalui Pegawai Daerah dan Ahli Parlimen Rompin.

Tuanku juga memaklumkan bahawa baginda akan datang pada bulan September 2009 untuk menyerahkan Geran Hakmilik. Namun hingga ke hari ini, bukan sahaja geran tidak diperolehi, malah tiada langsung khabar berita sama ada ia diproses ataupun tindakan ukur tanah dibuat.

Minggu lalu, negeri Pahang dikejutkan dengan keberanian seramai 500 orang pesawah berkenaan yang telah berpiket secara aman kerana bangkit menuntut hak mereka. Menurut jurucakap kumpulan pesawah berkenaan, Md Salleh Md Din, beliau yang menyertai piket secara aman bagi menuntut pemberian geran itu semata-mata kerana kerajaan negeri telah berjanji akan menyerahkan geran tanah kepada mereka pada April tahun lepas, tetapi sehingga kini janji itu masih belum ditunaikan.

“Bagaimanapun, sehingga kini setelah menanti lebih 30 tahun, pesawah masih belum diberikan geran milik tanah walaupun kerajaan negeri sebenarnya pernah berjanji hampir setiap tahun untuk berbuat demikian”.

“Tanah yang telah kami usahakan sejak 30 tahun lepas ini sajalah yang dapat kami wariskan pada anak-anak kami. Tanah ini sahajalah harta yang kami ada untuk dijadikan pusaka dan harta pencarian bagi menjamin kehidupan akan datang,” katanya.

Sementara itu, peguam para pesawah berkenaan, Mohd Fadzli Ramly berkata, tindakan berdemonstrasi itu merupakan langkah pertama.

Katanya jika tiada sebarang tindakan, para pesawah akan menghantar memorandum kepada Menteri Besar Pahang dan Ahli Parlimen Rompin.

Namun sekiranya terus berdegil, mereka akan mengorak langkah memohon pertemuan dengan KDYMM Sultan Pahang sebagi payung kerajaan Pahang. Seterusnya para pesawah tidak akan teragak-agak membawa perkara ini ke Mahkamah sekiranya Kerajaan Pahang terus angkuh dengan para pesawah ini.

“Saya tidak nafikan bahawa para pesawah bukanlah penduduk asal Pahang. Tetapi mereka tetap rakyat Malaysia dan bukan menceroboh kawasan tanah milik penduduk tetapi datang kerana jemputan kerajaan negeri dan dasar kerajaan Pusat”.

“Namun ia bukanlah lesen untuk menafikan hak mereka untuk mendiami tanah di negeri ini. Mereka mempunyai merit. Mereka hanya mahukan beberapa ekar setiap pesawah untuk memilik tanah sebagai tanda penghargaan usaha mereka. Kenapa kerajaan boleh bertoleransi dalam pemberian tanah ratusan ekar kepada tokeh-tokeh besar termasuk bukit kepada tokeh besar cina sedangkan rakyat Bumiputera merempat di bumi sendiri”.

Jelas Fadzli, tindakan kerajaan Pahang yang enggan memberi geran kepada pesawah-pesawah berkenaan walaupun diarahkan KDYMM Tuanku Sultan Pahang hanyalah menunjukkan kedegilan dan penderhakaan.


No comments: