Wednesday, November 25, 2009

Dun Seputeh : Petaka lagi, Malaysia suram ?

Malaysia memasuki zaman kesuraman. Semalam salah satu bidang teras iaitu bidang kehakiman telah membuat sesuatu keputusan yang luarbiasa dan begitu juga institusi serta agensi pelaksana proses keadilan juga terikut dan turut berbuat demikian. Sebabnya bidang kehakiman sama juga iaitu pihak mahkamah rayuan menerima atas kes rayuan supaya keptusana awal mahkamah tinggi kekosongan DUN Kota Seputeh yang diputuskan kosong. sebaliknya tidak kosong.
Awalnya, DUN berkenan kosong kerana wakil rakyatnya yang mewakili UMNO BN enggan hadir. Ikut Undang Undang Tubuh Kedah Perkara 51 , mana-mana wakil rakyat selepas persidangan DUN sebanyak 2 penggal, gagal hadir maka kelayakannya sebagai wakil rakyat boleh digugurkan.
Sementelahan pula wakil rakyat UMNO BN tersebut enggan memaklumkan kepada speaker DUN di atas ketidakhadirannya itu. Ini ada kes ADUN UMNO BN yang tidak hadir sidang tetapi memaklumkan kepada pihak speaker DUN. Itulah pun cara dan kaedahnya, bukannya susah sangat.
Justeru pihak DUN melalui speaker DUN menghantar surat kepada Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) atas kekosongan tersebut. Maka SPR dengan cekap pula bertindak menolak 'tugas' speaker dengan memberi pelbagai alasan dan hujah membatal dan menidakkan apa yang dilakukan oleh speaker DUN Kedah itu salah. Dan merumus serta menyimpulkan dengan membuat keputusan tiada pilihanraya kecil di DUN berkenaan.
Atas rasa ketidakadilan tindakan SPR itu, speaker DUN menfailkan kes berkenaan kepada mahkamah Tinggi akan kes berkenaan, akhirnya fail tersebut berjaya dan diterima tindakan speaker dan mahkamah tinggi putuskan tepat dan benar apa yang telah dilakukan oleh speaker tersebut.
Maka belumpun cukup tempoh writ, SPR bertindak dulu mendahului batang tubuh ADUN Kota Seputeh menfailkan rayuan ke mahkamah rayuan. Maka macam biasa bila mana kes atau apa-apa kes masuk ke mahkamah rayuan, yang dulu itu hasilnya akan jadi yang awal. Begitulah sebaliknya. Justeru kita melihat bagaimana penafsiran undang-undang hakim antara kedua mahkamah gunapakai ?
Hasilnya dengan rasa megah dilaporkan SPR dengan BANGGA nya mengumumkan bahawa mereka berjaya merayu ke mahkamah agar kerusi kerusi N03 DUN Kota Seputeh Kedah ditiadakan pilihanraya kecil.
Moralnya jelaslah tindakan SPR yang berbuat begitu telah menyuramkan satu lagi institusi negara khasnya batang tubuhnya sendiri SPR, bidang kehakiman, proses kehakiman mengundang imej buruk kepada dunia amnya, apa yang berlaku di Malaysia sudah punah sistem keadilannya dan proses keadilan tersebut. Ramai rakyat yang kecewa.
Kini rakyat masih mempunyai tahap kesabaran, tetapi berapa lama ?


No comments: