Monday, November 09, 2009

Persepsi bai'ah pada masyarakat adakah disendakan?



Kenapa dan mengapakah bai'ah PAS terhadap calon-calonnya yang dipersoalkan dan diperbangkitkan. Bagi masyarakat Melayu islam, bai'ah adalah sesuatu yang suci, walhal yang terlalu amat menjaga bai'ah itupun tidak pernah melaksanakan rukun iman yang lima itu secara lengkap.

Tetapi bila berbahas bab bai'ah dia amat teruja dan marah jika ada 'orang' macam seolah-olah mempermain-mainkan bai'ah itu. Jadi itulah gambaran persepsi awam dan media terhadap bai'ah itu. Berita yang cuba dipapar dan dilontarkan itu, macamlah salah yang termata sangat, jadi ringan soal arak, soal judi-jual nombor ekor jadi ringan dan tidak lah dimarahi rakyat kerana pemerintah telah melarutkan fahaman dan kefahaman itu hari-hari dan dimajliskan bawah Majlis atau Pihak Berkuasa Tempatan.

Kerana bai'ah adalah perkara yang jarang-jarang dan tidak terselalu dipraktikkan atau diamalkan, seumpama makan dan minum yang hari-hari dilakukan dan ia menjadi kelaziman manusia dan orang berbanding dengan tutup aurat dan sembahyang. Padangan rakyat umum bai'ah jangan disendakan.


No comments: