Tuesday, November 10, 2009

1 Malaysia 2 Perak :Tercapai atau mengampai ?

1 Malaysia dan 2Perak. Itulah yang berlaku dalam negara kita. Walaupun Najib menyogok rakyat dengan slogan keramatnya itu. Slogan keramat Najib, banyak memakan belanja dan duit justeru itu banyaklah peruntukan duit rakyat disalurkan ke projek 1 Malaysia. Najib cuba membangkitkan Gelombang 1Malaysia, malah Rosmah juga turut berkempen aktif melaris dan mencanaikan idea 1 Malaysia ini ke seluruh pelusuk negara.

Justeru itu, di termasuklah di sekolah-sekolah di Malaysia. Maka belumpun Projek 1Malaysia meresapi pemikiran rakyat, ALlah turunkan iktibar dan gemparkan penduduk Malaysia dengan perisitiwa 3 murid 1Malaysia di Kampar Perak mati, gara-gara jambatan gantung yang mereka naiki runtuh dan kebetulan air sungai Kuala Dipang Kampar mengalir dengan deras. Maka 3 hari 3 malam bersama penduduk serta semua agensi staf penyelamat 200 orang.

Maka, keghariahan 1 Malaysia berjalan sekarang di seluruh negara. Walaupun cuaca sekarang tidak mengizinkan atau sesuai dengan aktiviti luar khasnya kepada para pelajar sekolah di bawah KPM. Namun semua sekolah seluruh negara 'dipaksa' menjalankan Projek 1Malaysia atas alasan merintis dan membentuk fahaman semua pelajar dicampurkan daripada pelbagai kaum untuk bersama-sama berpadu tenaga, berganding bahu bawah Slogan Projek 1Malaysia.

Tercapai atau tidak hasrat 1Malaysia rakyat disatukan, atas niat politik atau usaha sungguh-sungguh pemimpinan negara hanya masa sahaja yang menjadi penentu kayu ukurnya. Tetapi tindakan politik Najib bawah 1Malaysia, kontradik bilamana masih tetap degil dan angkuh mahu Perak kekal menjadi 2MB, 2Speakar, 2JKK, dan bermacam-macam lagi menjadi DUA dinegara kita.


No comments: