Thursday, November 12, 2009

Pimpinan & Kempimpinan: PAS wajar gerakkan jentera memperjelaskan isu ini

Tahun 2008 adalah PRU ke 12, Pakatan pembangkang yang mengelarkan nama mereka dalam 1 Pakatan iaitu Pakatan Rakyat (PR), megah dan gagah menawan 5 buah negeri. Sama ada dirancang, atau terancang atau terduga atau luar dugaan itu adalah kemenangan yang wajar diterima dan diurus, kerana selama hari ini pun itulah matlamat akhir dan kehendak mereka. Maka uruslah mereka. Negeri Kelantan mendahului negeri terawal ditangan PAS lebih 19 tahun mampu bertahan. 4 buah negeri Kedah, P Pinang, Perak dan Selangor adalah 4 buah negeri yang baru dimenangi melalui PRU ke 12 yang lepas.

Penulis ingin menfokuskan tentang apa yang berlaku sekarang dalam parti PAS, iaitu jemaah yang dicemburui dan diperhatikan dengan penuh minat oleh semua. Parti Alternatif ( walaupun istilah parti alternatif UMNO enggan digunakan oleh rakan penulis. Beliau lebih suka parti pilihan ).

Semalam penulis mengembara untuk menziarah bapa saudara yang bakal menunaikan fardu haji kali ini. Pemilihan jemaah ke Meca kali ini juga satu hal yang menarik juga jika mahu diperbahasakan.

Berbalik dengan isu PAS diperhatikan, penulis berkesempatan bertemu dengan beberapa orang ahli-ahli PAS, malah dalam ramai yang ditemui semua bercakap tentang apa yang berlaku 'kini' dalam PAS. Rata-rata mahukan penjelasan yang sebenar-benar daripada penulis tentang apa yang berlaku kini. Terasa penulis 'megah' diri kerana memperjelaskan tentang apa yang berlaku, tetapi dalam hati apa yang penulis perjelaskan itu adalah daripada persepsi diri penulis, bukan duduk pendirian sikap PAS yang sebenar, malah PAS juga kini bermazhab-mazhab yang mana masing-masing pemimpin tafsir dan berikan pandangan berdasarkan pendirian dan fahaman masing-masing. Itulah sebabnya orang bawahan dan orang awam menerima tafsiran yang pelbagai.

Merujuk semula dengan sikap dan pandangan ahli akar umbi, luahan keluhan dan pandangan yang diberikan oleh beliau kepada penulis, rata-rata penulis dapat simpulkan soal asas iaitu kepimpinan dalam PAS. Justeru hujah yang diberikan oleh Dr Abu Hassan Hasbullah dalam wacana 7 November 2009 di taman Melewar tempoh hari adalah dapatan yang tepat. Iaitu rakyat yang mendasar melihat kepimpinan PAS itu sebagai liabiliti.

Hatta beliau melihat kemelut kepimpinan dan pemimpin peringkat kawasan yang beliau berada sama seperti dengan apa yang berlaku kini peingkat atasan. Ini semua melemaskan dan mencemaskan beliau. Belaiu mendesak kepada penulis supaya PAS kena agresif bergerak membuat penjelasan kepada ahli-ahli bawahan khasnya dan rakyat amnya tentang situasi kini yang berlaku.





No comments: