Tuesday, October 27, 2009

EGM PAS: Ada jalan penyelesiannya ?

Pelbagai pihak memberi pandangan bercampur baur tentang PAS dan kepimpinan PAS. Isunya gara-gara 'kemarahan' TGNA mahu 'singkirkan' atau 'bersihkan' PAS daripada elemen atau sindrom mahu berbaik-baik dengan UMNO.

Isunya adalah selepas keputusan Muktamar PAS ke 55 di Perak sebulat suara supaya PAS memperkukuhkan kerjasama persepakatan, perpaduan dalam Pakatan Rakyat. Namun ada segelintir pimpinan PAS di negari-negeri PAS berkerusi minoriti dengan bermasalah dengan PKR negeri berkenaan mengambil sikap lunak mahu bekerjasama dengan UMNO.

Hal ini dilihat oleh TGNA sebagai sesuatu yang tidak sihat, sementelahan beliau adalah Mursidul AM PAS yang bertanggungjawab dari segi moralnya untuk mempertahankan apa yang diputuskan dalam muktamar PAS tempoh hari.

Cumanya tindakan TGNA secara terbuka (melalui media) mahu menyingkirkan beberapa pimpinan utama PAS dilihat 'kurang' molek dan keterlaluan. Adalah molek dan baik TGNA berhubung terus atau hubungi terus individu berkenaan bagi memperjelaskan pendirian dan pandangannya.

UMNo dan media dapat galak dan birah menggarap isu dan kesempatan ini dengan sepenuhnya. Ini lebih sensasi dan menarik minat umum bagi memperbahasakannya.

No comments: