Saturday, October 31, 2009

Audit : Ibarat bangau di belakang kerbau saja

Kali ini media massa termasuk yang berbahasa Melayu mendedahkan Laporan Audit kepada umum.Walhal Laporan Audit ini saban tahun dibuat dan termuat dalam website tanpa dipedulikan termasuklah SPRM sendiri. Agensi yang bertanggungjawab penuh yang digajikan rakyat bagi mengambil tindakan terhadap kepincangan dan salahurus wang rakyat.

Apa agenda media, ibarat angkat bulu tangkis tanggung untuk dismash oleh PM lah kot. Ini adalah satu kerja 'pembersihan imej' bagi memulihkan imej PM yang baru naik, memberi warna, agar PM dapat menjernihkan latarnya dengan slogan rakyat didahulukan itu dapat difahami mesej oleh rakyat. Ini adalah dalam soal mengurus persepsi. walhal beliau sendiri naik selaku PM dengan banyak imej yang tercalar dan mencalarkan. Cuma legasi bapanya sahaj yang memberi satu persepsi baik kepada rakyat.

Oleh itu, semalam sebagaimana yang dilaporkan oleh semua media hari ini, PM melalui sidang media dengan 'gaya bersungguh-sungguh' bangkit dan cakna isu ini dengan pantas menubuhkan satu pasukan khas meneliti salah laku, ketirisan di jabatan kerajaan. Jawatankuasa ini terdiri daripada KSN, Ketua Perbendaharaan, KP Perkhidmatan Awam dan Ketua Audit Negara.

Dan sebagaimana biasa media membariskan ketirisan itu berlaku di Pahang kes pengurusan hutan, P Pinang kes membeli laptop dua buah bernilai RM84,640 jenama acer. kes kerap tukar ganti tayar di beberapa jabatan di P Pinang. Beli pokok hiasan di Kelantan oleh JPN yang bernilai RM57,493 katanya dibayar oleh KERAJAAN NEGERI. Manakala di Perak risiko menanggung kos tambahan baikpulih kecacatan Bangunan KDN Perak, dan di Selangor pula PKNS gagal kutip sewa komples beli belah miliknya yang bernilai RM1.25 juta.

Ini adalah pendedahan-pendedahan audit yang dipilih media bagi dipaparkan kepada umum. Justeru bagi mereka yang membaca laporan ini dengan mempercayai pendedahan media, sah fahamlah bahawa kerajaan-kerajaan yang 'gagal' itu rata-ratanya diterajui oleh Pakatan Rakyat. Sementelahan dikala krisis, pergolakan, kemelut dalaman dalam parti komponen PR kini semakin memuncak amat melemaskan persepsi rakyat. Dengan negeri-negeri bawah urustadbir UMNO BN senyap dan 'selesa' menambahkan persepsi lagi PR 'gagal' menjalankan amanah yang diberikan oleh rakyat kepada mereka pada PRU12 yang lalu.

Justeru, muslihat tersirat rakyat kena kaji semula, dan kembalikan hal ehawal urus tadbir negeri-negeri ini kepada UMNO BN. Dan mereka nampaknya berjaya. Media - media milik UMNO BN cukup berjaya mengurus persepsi ini kepada rakyat.

Jika para pembaca tidak percaya buat kajian sampel , ambil 20 nama, orang awam diteksi stand , atau pasar atau pasaraya dan temui mereka kemukakan soal ini, tentulah jawabannya seperti yang kita jangkakan ini.

Berbalik kita soal pengauditan daripada laporan audit ini. Sudah berkali-kali teguran audit dibuat tetapi masih ditakuk lama. Kes yang ditegur sebelum sebelum itu sekadar teguran sahaja. Yang membuat salah terus selesa, kerana mereka tahu, mereka akan dilindungi, malah diperingkat lebih tinggi skala 'ketirisan' jauh lebih mengerunkan rakyat , jika didedah dan terdedah kepada rakyat. Selain itu, mereka faham di Malaysia rakyat bukan seperti negara-negara lain, ketirisan tidak akan sampai mengugat dan menjatuhkan kerajaan yang sedia ada. Dan lebih meloyakan lagi laporan udit sebagai rutin laporan yang tidak ke mana-mana.



Pasukan khas teliti salah laku, ketirisan di jabatan kerajaan

Kerajaan menubuhkan jawatankuasa petugas untuk mengkaji Laporan Ketua Audit Negara mengenai penyalahgunaan kuasa serta penyelewengan dan mencadangkan tindakan undang-udang dan tindakan peringkat jabatan terhadap mereka yang terbabit.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata jawatankuasa itu akan diketuai Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan dan dianggotai Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr Wan Abdul Aziz Wan Abdullah; Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam dan Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang.

Turut dijangka menganggotainya ialah Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dan wakil Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Najib berkata, penubuhan pasukan petugas itu diluluskan oleh Kabinet yang bermesyuarat semalam, selaras dengan pendekatan budaya prestasi tinggi yang menjadi salah satu teras serta matlamat kerajaan.

"Ia untuk meneliti segala dapatan dalam laporan Laporan Ketua Audit Negara, khususnya yang membabitkan salah guna kuasa dan penyelewengan serta menentukan apa tindakan yang wajar diambil terhadap mereka yang melakukan sebarang kesalahan.

"Tujuannya bukan untuk mencari kesalahan, sebaliknya menentukan mana-mana pihak yang sengaja melakukan kesalahan tidak terlepas daripada tindakan," katanya pada sidang media di pejabatnya di sini.

Najib berkata, tindakan yang akan dikenakan bukan semata-mata daripada segi undang-undang, tetapi dalam bentuk pentadbiran seperti dikenakan surcaj, turun pangkat dan tahan pangkat atau sekurang-kurangnya dipindahkan ke tempat lain.

Sambil memberi jaminan tindakan yang bakal diambil akan adil dan saksama, beliau berkata ia turut membabitkan anggota pentadbiran jika didapati memberikan arahan yang tidak munasabah.

"Kalau dalam keadaan memerlukan, kita akan memberikan ehsan supaya tindakan tidak terlalu keras, tidak ada pertimbangan atau tidak ada perikemanusiaan sama sekali.

"Kita hendak menjurus kepada budaya prestasi tinggi. Maknanya penjawat awam yang menunjukkan prestasi cemerlang akan diberi ganjaran dan diiktiraf, manakala mereka yang cuai dan salah guna kuasa akan diambil tindakan," katanya.

Beliau juga berkata jabatan yang didapati melakukan kesalahan akan diminta memberikan penjelasan sebelum sebarang tindakan diambil.

Perdana Menteri berkata jawatankuasa itu akan mengadakan mesyuarat pertama Isnin ini bagi mengkaji laporan berkenaan secara berperingkat, termasuk isu yang serius dan mempunyai kuasa memanggil sesiapa saja untuk memberikan keterangan.

"Bagi kes penyelewengan yang sukar dilihat dari segi tindakan undang-undang tetapi kesalahan memang berlaku, kita akan mengambil tindakan daripada segi pentadbiran," katanya.

Menjawab soalan, Najib berkata tindakan kerajaan itu tidak akan menyebabkan penyelewengan sifar tetapi yakin jumlah dan kekerapan kesalahan akan berkurangan.

"Biar kita realistik. Ia tidak boleh menjadi sifar (tetapi) kita akan tunjuk kesungguhan dan saya percaya ia akan bawa kepada pengurangan yang ketara dari segi penyalahgunaan kuasa," katanya.

No comments: