Thursday, September 03, 2009

Sahkan tindakan mereka, sebelum PM minta kita patuh undang-undang ?

PM Najib tidak layak bercakap meminta supaya parti pembangkang mematuhi undang-undang. Ini adalah ekoran daripada tindakan ADUN Pakatan Rakyat mahu membuat persidangan DUN di Bangunan SUK, tetapi dihalang oleh pihak berkuasa. Isu tercetus bilamana R Ganesan spekar hara bersama dengan Kerajaan Haram Perak ingin megadakan persidangan DUN Perak.


Kita bersedia menerima dan mendengar saranan PM jika ia bertepatan dan pihaknya sendiri terlebih dahulu mematuhi dan menghormati undang-undang. Kedegilan dan kemahuan UMNO yang menghalalkan semua cara, berserta dengan kuasa yang ada 'enggan' akur dan tunduk bahawa tindakan mereka undemokratik, serta unDUN juga melanggar asas-asas prinsip undang-undang tubuh kerajaan tubuh negeri Perak.


Justeru itu, walaupun dalam Rukunegara dalam perkara ke 4 termaktub Kedaulatan Undang-Undang. Ini kerana dalam prinsip Rukunegara yang UMNO BN kiblatkan mereka sendiri tidak patuh dan taat.


UMNO cuba memberi imej pihaknya bertidak betul, pihak polis bertindak betul, mereka berada di sebelah pihak yang betul. Dan media pula memberikan kedudukan imej mereka juga dipihak yang betul. Walhal ini adalah rancangan unstrategik, PM bersekongkol dengan pegawai ex officio negeri iaitu SUK (selaku SU Dewan) dan Penasihat Undang-Undang Negeri Perak bersekongkol 'menerima' pakai idea tardisonal kuno lapuk merampas kuasa secara tidak demokratik kerajaan Perak yang sah.

No comments: