Thursday, September 03, 2009

Persepsi dan tanggapan umum

Polis, undang-undang dan tindakan kerajaan antara instrument yang menjadi perhatian rakyat. Dalam apa-apa hal rakyat didahulukan dan rakyat juga ada kuasa membuat penilaian dan pengukuran. Terutama dalam seingat kita yang masih segar dalam kes-kes politik di negara ini .Sebagai contoh belakangan dulu kes mereka yang terlibat menyertai demontrasi di Kuala Terengganui establisment, diberi nilai sebagai kumpulan anti astblishment satu ketika dahulu yang ditohmah kepada sekumpulan penyokong sebuah parti pembangkang yang diimejkan sebagai orang yang ultra dengan cara membakar bendera Malaysia selepas demo.

Maka selang beberapa hari tangkapan dibuat, sesudah muka mereka tersiar dalam akhbar perdana keesokannya, jumlahnya juga ramai daripada kumpulan yang ramai, berjaya dikesan oleh kerana kecekapan PDRM.


Berbalik dengan polis, undang-undang dan tindakan kerajaan dalam negara kita tentang kes yang hampir sama. Cumanya kes demontrasi melibatkan sekumpulan penduduk seramai 50 orang Melayu Islam berarak membawa kepala lembu ke Bangunan SUK, gara-gara membantah tapak kuil di Seksyen 23 Shah Alam.

Persoalannya, kenapa tiada kawalan polis pun, tiada halangan polis pun, tiada pengawasan polis walau seorang pun terhadap kumpulan ini. Ke mana pergi SB-SB polis yang ramai dan banyak, kenapa mereka tida maklumat ke ? Kenapa mereka jadi tidak cekap selalu ? Inilah antara persoalan-persoalan dalam kepala rakyat. Rakyat sudah mempunyai satu persepsi yang cukup teruk dan lama terhadap tindak tanduk kerajaan dalam soal ini, termasuklah dalam mahu memartabatkan apa sahaja yang ingin dimartabatkan.

Persepsi ini sudah menjadi doktrin, macamlah kerajaan mendoktrinkan hasil daripada persepsi rakyat iaitu kerajaan yang ada tumbang maka Cina akan memerintah. Kalau tidak ada UMNO maka rakyat akan susah.


Persepsi rakyat terhadap polis agensi penguatkuasa dan kerajaan itu sendiri telah direndahkan oleh rakyat imej. Justeru kebeloh percayaan terhadap itu harus dikembalikan.

Ini adalah merujuk kepada kes terbaru gara-gara bantahan segelintir penduduk Seksyen 23 Shah Alam membantah pembinaan kuil di kawasan kejiranan mereka. Gara-gara itu sebiji kepala lembu di arak oleh kumpulan ini ke Bangunan SUK Selangor.

Kesannya telah mencetuskan kemarahan kaum India. Bagi orang India dalam agama suci Hinddu mereka lembu adalah binatang suci. dan boleh menjadi wakil tuhan suci mereka. Penghinaan terhadap agama Hinddu akan mengundang padah yang lain. dan kita akan nantikan tindakan susulan kumpulan ini yang lebih mencabar kesucian islam nanti.

Pasukan penguatkuasa yang berpihak itulah yang memudaratkan ketenteraman awam nanti. Dengan memberi kelonggaran orang ini boleh dan orang itu tidak boleh akan menyebabkan kekacauan yang bsar nanti.


No comments: