Wednesday, September 02, 2009

Cukuplah UMNO terima hakikat ?

Kenapakah UMNO masih berdegil, kesnya Persidangan DUN Perak dengan arahan spekar V Sivakumar dihalang oleh pihak berkuasa. Ini adalah satu bentuk pelanggaran kebebasan asasi dan lebih gawat parah mempersetankan undang-undang tubuh kerajaan negeri Perak dengan penghalangan tugas-tugas speaker yang wajib.

Status V Sivakumar dan ahli-ahli ADUN Perak hendaklah diselesaikan. Inilah satu bentuk malapetaka atau krisis perlembagaan negeri apabila UMNO berkuasa, dan mereka mahu menekan dan menggunakan kuasa bagi semua orang sekeliling tunduk dan patuh dengan mereka. Kedudukan zaman sudah berubah, tetapi UMNO masih kekal dengan mengekalkan metodologi lama.

Krisis Perak ini memasuk fasa yang memalukan negara. Usaha-usaha wakil Pakatan Rakyat ialah tidak berjalan dan dijalankan dengan betul enggan disokongi oleh UMNO. Bermakna mereka (UMNO) adalah perosak dan sebenarnya pengkhianat negara kerana mahu negara berada dalam keadaan kecamuk dan tidak terurus.


Memegang kuasa hampir 52 tahun, tidak bermakna negara ini kekal bawah undang-undang dan perintah mereka. Zaman Keemasan UMNO sudah berakhir dan tamat. Bilakah UMNO hendak sedar diri. UMNO tidak akan sedar selagai mana tokoh-tokoh UMNO merasa diri mereka hebat, diterima rakyat. Kemenangan mereka melalui peti-peti undi bukanlah bererti mereka diterima rakyat sepenuhnya.



1 comment:

anonymous said...

Fikirkan bagaimana cara untuk menyatu padu kan melayu/Islam supaya tidak berbalah dalam politik.

Kuasa politik sangat penting. Hilang kuasa politik, hilang kuasa memerintah negara.

Jong pecah yu kenyang!