Tuesday, September 01, 2009

ISA: PERKASA yang menyibuk ?

Lembu punya susu sapi dapat nama. Kisah awalnya, gambaran isu inilahlah gambaran yang dapat diungkapkan bilamana perjuangan Memansuhkan ISA digarap secara sepadu gabungan antara parti-parti politik, NGO , NGO Islam dan bukan Islam berjaya digerakkan sehingga mengundang reaksi kerajaan UMNO BN.


Undang-undang ISA yang zalim ini ditentang oleh kumpulan parti pembangkang, NGO-NGO yang bersimpati kerana salah tafsir dan pemakaian secara wewenang pemerintah menekan individu yang dianggap sebagai 'berbahaya' dan mengancam keselamatan negara. Inilah tafsiran mudah yang memangsakan mangsa ISA. Tahan tanpa bicara ini minimum 2 tahun dan boleh dilanjutkan dari semasa ke semasa dengan perkenaan 'kuasa' veto Menteri Dalam Negeri setelah mendapat nasihat PDRM.


Cadangan kumpulan Membantah ISA adalah supaya dimansuhkan ISA ini, kerana zalim. Undang-undang tinggalan British yang bertujuan menahan tanpa bicara para pengganas komunis zaman penjajahan dulu.


Undang-undang ini zalim. Zalim bagi Islam adalah mereka yang tidak mahu beramal, mengamalkan, melaksanakan selain daripada hukum ALlah. Orang zalim berkecenderungan melakukan penganiyaan, penindasan, penafian hak dan penyelewengan kuasa. Maka kesannya memberi pelbagai impak kepada individu, masyarakat, negara kita sendiri samada jangka masa pendeka atau jangka masa panjang.


Oleh itu, hari ini (Rabu) diberitakan Dato Ibrahim Ali, pengerusi PERKASA bertemu dengan media mengadap Menteri Dalam Negeri bagi menyampaikan memorundum Bantahan ISA yang dengan meminta supaya kuasa menteri dihadkan berserta menubuhkan sebuah jawatankuasa khas tentangnya dengan dianggotai oleh Menteri, Ahli Dewan Rakyat, Ahli Dewan Negara, Peguma Negara, Suhakam. Sebaliknya minta di ISA kan mana-mana individu yang menghina Islam, raja-raja Melayu, hak keistimewaan orang Melayu. Dan diberitakan Menteri Dalam Negeri menyambut baik cadangan daripada PERKASA itu. Dan berjanji akan membawa pindaan ISA ke Dewan Rakyat pada bulan Oktober nanti.


Ibrahim Ali adalah tokoh politik yang mencari makan. Dia adalah daripada kalangan kumpulan oppurtunis politik dalam masyarakat, iaitu kumpulan yang mengambil kesempatan atas apa isu yang dikesempatan bagi meraih kepentingan peribadi atau kumpulan.


Dalam kes ini, kenapa Ibrahim tidak memperjuangkan soal murtad kalangan orang Melayu yang cukup membimbangkan serta mencemaskan. Soal keutuhan dan integriti dalam birokrasi kerajaan dengan pendedahan terbuka penyelewengan PKFZ yang mencecah RM10 billion. Selain itu, juga membela golongan mustadafin yang lemah dalam mempertingkatkan kemiskinan tegar kalangan orang Melayu khasnya di kawasan setinggan dan bandar-bandar besar.


Mengapa dia terlalu sibuk dengan ISA. Apa ada dengan ISA kepada nya. Apakah agenda PERKASA bermusim ikut biiah suasana semasa, bila ada desakan kuat kumpulan pembangkang, maka beliau keluar sebagai juara mengungguli isu berkenaan.


Agendanya, beliau mahu membuktikan kepada UMNO Ibrahim Ali masih laku dan berguna kepada UMNO atau masyarakat. Justeru harap-harap UMNO dapat mempelawa beliau kembali ke tampuk atau gangang UMNO seperti dahulu kala.

No comments: