Friday, August 07, 2009

Tangani secara berhemah isu arak Selangor ?

Kemelut kerjasama pembangkang dalam Pakatan rakyat (PR) perlu dileraikan dengan konsep dan semangat antara tuntutan dan keperluan. Isu rampasan arak oleh penguatkuasa PBT MBSA yang diarahkan arak itu dikembalikan oleh pimpinan DAP amat tidak bertepatan dengan semangat kerjasama Pakatan.


DAP melihat arak adalah sebagai satu keperluan kepada peniaga dan habitat keuntungan yang utama bagi DAP. Rata-rata disokong dan memerlukan kumpulan sokongan para peniaga atau kalangan peniaga untuk memanjangkan jangkahayatnya. Kerana antara misi dan matlamat DAP adalah terlalu banyak memperjuangkan tuntutan da keperluan golongan peniaga. Berbanding PAS perjuangan meliputi tuntutan dan keperluan keagamaan. Asas-asas agama mesti dipasak dalam masyarakat pelbagai kaum dan budaya bangsa ini. Inilah yang belum lagi dikenali dan difahami. Justeru ia bukanlah satu tugas yang mudah.

Pimpinan Pakatan khas daripada DAP perlu faham segala peraturan yang sedia ada mestilah dipatuhi sepatuh-patuhnya, selagi mana larangan tersebut bersifat baik kepada semua pihak. Jika alasan perniagaan itulah satu-satunya pulangan yang menguntungkan, maka banyak lagi alternatif dan pilihannya.


Syabas, PAS Selangor mengambil sikap berani lantang mendesak agar rakannya wakil exco DAP Roniee Liu ditukarkan ke jawatan lain. Sebaliknya MB Selangor daripada PKR tetap mempertahankan. Ini memberi gambaran bentuk kerjasama sedikit tergugat.


Ruang MB mempertahankan wakil DAP kekal dalam jawatan yang disandang itu mengundang serangan daripada media yang mendapat 'senjata' baru yang serangannya kali ini cukup bisa. rakyat terbanyak jelas termakan dan memang tidak dapat dinafikan bagi pejuang cinta sejati islam. bab arak isu arak bukan masalah kecil tetapi amat bermasalah. maka inilah tujuan dan matlamat mereka berjuang bagi menjauhkan masyakarak dalam negara ini dengan arak, judi antar perkara-perkara terbesar dosanya dan amat tercela dalam agam. Oleh itu jika kita sudah dapat kuasa tetapi gagal dan macam tidak menggunkan kuasa itu. maka sia-sialah skongan perjuangan mereka kepada parti yang mahu menlaksanakan tuntutan agam mereka. Inilah persoalan. maka persoalan inilah yang gagal diberi faham kepada rakan-rakan kita hatta yang beragama Islam sendiri dalam PKR pun apatah lagi Cina dalam DAP. Bayangkan...

No comments: