Friday, August 07, 2009

Terhakis kepercayaan : Kemelut dalam PR sampai bila

Kini dalam Pakatan Rakyat tahap kepercayaan dan kebolehapercayaan sesama mereka adalah teramat rendah. Ini adalah satu penyakit yang mempunyai pro dan kontra. Menariknya dalam 5 buah negeri Pakatan rakyat, masing-masing penerajui bagaikan enau dalam belukar lagaknya masing-masing ingin meninggikan pucuk masing-masing.
Sebagai contoh di Kedah kerajaan yang diterajui sepenuhnya oleh PAS , bukan tidak diyakini oleh UMNO BN tetapi oleh DAP. Kerana beberapa dasar PAS yang dibuat tidak menguntungkan rakan kongsi.
Sementara di Selangor kerajaan negeri diterajui PKR dicemburui oleh DAP dan PAS. Ini kerana dalam isu arak PAS paling lantang sebelumnya Azmin Ali minta exco disusun semula. DAP menyerang balas PAS dan mempertikaikan sikap PAS. Hari ini sahaja MB Selangor sekadar membuat pengumuman yang kurang menyenangkan pihak PAS.
Di Pulau Pinang pula adalah kemelut DAP dengan PKR yang nampaknya reda sesudah ditangani secara baik. Isunya tidaklah hebat sangat di Pulau Pinang.
Inilah, rata-rata blogger melihat kes seumpama ini memberi 'saham' PR bakal dikuburkan rakyat menjelang PRU 13. Jika itulah yang berlaku kita terima lah sahaja. Rakyat sahaja yang berhak membuat pilihan. Maka PAS jika begitu keluarlah daripada PR dan jadilah sebagai sebuah parti pembangkang yang kuat untuk selama-lamanya ataupun tunggu UMNO mati semua ahli UMNO masuk PAS dan PAS bakal kuat sesudah UMNO mati.

No comments: