Monday, August 24, 2009

Syabas Kepimpinan Melalui Teladan Najib ?

Lazimnya orang yang menyeru lebih baik lakukan dulu daripada apa yang diserukannya. Sempena bulan Ramadhan Al Mubarak, kita rasa kagum dan bangga kerana ramai para pemimpin kita yang berlumba-lumba berbakti kepada rakyat.

Hari ini media melaporkan PM menyeru kepada semua rakyat Malaysia khasnya golongan yang berada dan berkemampuan janganlah lupa pesannya jangan lokek korbankan harta.Beliau mengajak umat Islam tidak lokek untuk mengorbankan harta dan wang ringgit demi pembangunan agama dan negara. Tegas Perdana Menteri, sikap dermawan atau imfak itu merupakan 'tiang seri' kepada kekuatan umat Islam bagi meningkatkan ekonomi mereka untuk bersaing dengan bangsa lain di dunia ini.Katanya, sejarah membuktikan sikap sedemikian yang diamalkan oleh umat Islam terdahulu mampu mencipta tamadun yang disegani oleh bangsa lain. ''Sikap yang dalam bahasa Arabnya disebut imfak diamalkan oleh para sahabat Rasulullah SAW berjaya membawa umat Islam ketika itu berada di punca kegemilangannya sehingga ditakuti musuh.

Kita amat bersetuju dan menyanjung usaha dan ingatan murni PM. Dalam kaedah Islam khalifah tugasnya cukup teruk. Khalifah terpaksa berhabis sesungguh-sungguhnya, dan diriwayatkan khlifah Islam bila meninggal dunia, beliau mati dalam kemiskinan, yang ada dibawa adalah sekadar kain kapan itu sahaja.

Apa pun kita mahu PM mengabulkan seruannya dengan separuh harta miliknya hendaklah dinfakkan ke jalan ALlah. Kepimpinan Melalui Teladan.



No comments: