Sunday, August 23, 2009

SPR: Mati dan kesihatan ?



Kreteria meletakkan taraf kesihatan calon sebagai satu syarat dan disyaratkan serta diwartakan sebagai keperluan dalam bercalon dan menawarkan diri sebagai calon adalah sesuatu yang boleh dipersoalkan. Alasan terlalu kerap pilihanraya kecil dan ia sesuatu yang membazirkan bukanlah alasan mutlak.

UMNO BN nampak terlalu banyak diadakan pilihanraya adalah membazir aalah bersifat sujbektif. Pertama kadar pematuhan undang-undang oleh SPR sendiri terhadap syarat-syarat yang dibuat bukanlah sebagai kualiti ADUN yang difokuskan. terkini sah salah laku yang dilakukan oleh Rohaizat Othman calon N11 Permatang Pasir. Jika SPR mempunyai integriti mereka bolah batalkan pemilihan ini, dan isytiharkan lawan Rohaizat sebagai pemenenag. Ini pun SPR gagal tanggugjawbakan dirinya sendiri.

Faktor kesihatan adalah bersifat subjektif. Walaupun perakuan doktor boleh dibuat bagi UMNO ia boleh diamipulasikan. Contoh soalan-soalan pepeririksaan awam di negara kita sering bocor. Jadi sejauh manakah pematuhan etika doktor dalam mengeluarkan sijil perakuan bersikap telus. Kes Anwar masuk fasa II laporan perubatan 'liwat' Anwar dilaporkan dengan tidak profesional. Malah bersikap cenderung mengikut telunjuk siapa yang berkuasa.

Bagi calon pembangkang maka dapatlah disahkan dari segi piawaian kerana pematuhan mereka serta kebenaran perakuan oleh doktor profesional dapat dimanipulasikan. Bagi calon-calon BN bagaiamana.

Selain itu, faktor sakit mati adalah ketentuan ALlah, dia yang memberi sakit dan ia juga yang mencabut sakit. Malah orang yang sakit dengan izinNya dapat pula hidup lama daripada orang yang sihat.

Apa pun kita bukanlah mahu menolak cadangan tersebut mentah-mentah. Justeru kita minta SPR bersifat lebih rasional tentang cadangan mereka. Jika begitu hadkan juga mana-mana wakil yang gagal perform memberi khidmat kepada rakyat ditolak pencalonannya.

Terbaru Nik Aziz amat kecewa dengan sesetengah pimpinan kerajaan meminta ADUN Galas di Kelantan meletakkan jawatan akibat sakit yang kronik. Sepatutnya mereka sama-sama mendoakan kesembuhan ke atas ADUN berkenaan. Inilah satu sikap bongkak , ego atas kesempitan orang. Ingat semua kita bukan menongkat langit ada tiba dan masanya kita sakit. Justeru memahamilah orang sakit.

Inilah sikap bongkak milik Firaun kerana sepanjang hidup ALlah campakkan ras abongkak, angkuh dengan memberi kesejahteraan kesihatan. Pimpinan UMNO janganlah mengikut jejak langkah Firaun.



No comments: