Sunday, August 23, 2009

ADUN Lunas keluar PKR ?


Terkejut dan gempar sejenak. Kita hendaklah beristifar bebanyak. Ini adalah asam garam politik. ADUN Lunas daripada PKR isytihar keluar parti PKR. Alasannya mudah sudah hiilang keyakinan terhadap pucuk kempimpinan PKR (entah Pusat atau ranting,cabang PKR). Di susuli isytihar diri 200 orang penyokong dan bubar ranting PKR atau cabang walhulaam.


Awal Ramadhan dan awal puasa kita dikejutkan dalam ketenangan umat Islam. Maka jelas masuk keluar dalam parti adalah lumrah. Bagi Anwar bukan mudah menjalankan perjaungan parti baru. Perlukan proses dan ketahanan diri yang berterusan.

Senarionya sama dengan apa yang berlaku di Perak iaitu antara Jamaludian dan Osman Jailu. Kesnya mungkin seakan-akan sama. Masakan mereka dapat lepas, hatta Tan Sri Khalid Ibrahim yang hebat itu pun tersepit. Masakan pimpinan kecil Lunas boleh terlepas dari 'perancangan' UMNO BN.


UMNO BN nampak 'hebat' mengasak Pakatan Rakyat. Walaupun UMNO tewas di peti undi, tetapi UMNO masih bernafas dengan startegik-strategik melemahkan musuhnya. UMNO mesti diakui amat berjaya.

Bagi kes ADUN Lunas ini, berapa lama 'mahu bebas'kan diri. Binatang yang berada luar kumpulamnya mudah dibaham serigala, singa atau binatang buas (UMNO). Berapa lama ADUN Lunas dapat bertahan. Semuanya sudah dan mudah dijangkakan.

Episod sama, cerita baru tetapi lagu lama. Jangan terperanjat sangat ADUN Lunas akan menyeberangi masuk UMNO. Cuma masa sahaja yang akan menjawabnya ?

No comments: