Monday, August 24, 2009

Slogan sahaja tidak cukup pendidikan dan amalan diserentakkan

Foto Obama-Joker cetus kontroversi



GAMBAR Obama-Joker banyak didapati di internet dan ditampal di jalan raya bandar Amerika.

Penulis tidak dapat bayangkan, jika 'kes seumapama' di atas berlaku di Malaysia. Gegak gempitalah media, pimpinan rakyat dan pelabagai medium rakyat yang mempertikai dan memperbahaskan hal ini.

Walaupun budaya ini adalah budaya 'lama' di AS, tetapi hal sama bukanlah menjadi budaya di Malaysia. Cuma penulis sahaja membangkitkan kerana perhatian rakyat terhadap pimpinan tertinggi di AS cukup hebat. Ini menjadikan pemimpin di AS itu adalah segala-galanya, dan segala-galanya disebabkan oleh pemimpin.

Itulah sebabnya bab atau soal kepimpinan dan pemimpin di AS diberi nilai dalam masyarakat. Berbeda dengan negara kita, nilai terhadap kepimpinan dan pemimpin itu adalah terlalu naif sahaja nilai di mata masyarakat atau di sisi rakyat.

Inilah gambaran rakyat AS berfikiran atau bermindakan bertaraf dunia. Kita yang mahu bermindakan minda kelas pertama kena bersedia dan membudayakan minda seumpama ini.

Janganlah pemimpin kita cepat melenting dan melatah, bersikap profesionallah. Hasilnya kerana kepentingan politik masyrakat dirosakkan tidak menjadi halangan, kerana yang penting matlamat mereka tercapai.

Arak, judi adalah ibu kepada segala kerosakkan, kita masih lagi berpolimek yang jelas perkara-perkara tersebut sudah selesai. Pematuhan terhadap undang-undang dijadikan sebagai pendidikan dan penguatakuasaan adalah jalan hukuman pilihan terakhir. Barulah rakyat terasa mereka terdidik dan dididik. Jika kes seumapam itu dapat diselesaikan maka barulah kita berangan-angan mahu lahirkan minda kelas pertama rakyatnya bertaraf dunia.

Impian sahaja tidak cukup mestilah diserentakkan dengan usaha, dan usaha tersebut mestilah dinampakkan. Barulah keyakinan dan kepercayaan rakyat didekatkan dengan segala bentuk idea slogan dan medium tarikan tersebut ke arah 1 Malaysia.





No comments: