Monday, August 17, 2009

Politik pak turut UMNO


Apakah motif , apakah tujuan , apakah agenda politik bagi UMNO khasnya UMNO Pahang yang beria-ia sangat menyokong TPM. Diberitakan UMNO Pahang menghantar memorundum 35,000 tandatangan ahlinya menyokong TPM dengan menyetujui sama 'cadangan' itu iaitu melabel Anwar sebagai pengkhianat Melayu.

Jelasnya tiada bukti kajian terperinci yang mengesahkan Anwar adalah pengkhianat Melayu. Cuma telahan TPM semata-mata. Kata-kata TPM telah disandarkan oleh UMNO sebagai bukti Anwar adalah pengkhianat.

Inilah budaya politik Pak Turut UMNO yang akan mengiakan pimpinan tertinggi mereka dengan apa sahaja kenyataan secara membai buta. Sokongan yang akan membawa rebah ini kekal hanya bilamana pimpinan itu masih berkuasa dan ada kuasa. Sesudah itu mereka akan dicerca juga bila seseorang pimpinan itu sudah tiada kuasa lagi.

Amalan melabelkan seteru politik dalam dunia politik, samada tu sihat atau tidak sihat bagi demokrasi di Malaysia bagi UMNO tidak penting. Walaupun hari semalam telah terang-terangan dicabar Zaid Ibrahim bekas seorang menteri undang-undang zaman Pak Lah agamawan. Jelasnya Anwar sebagai ketua pembangkang yang mewakili 4 juta pengundi. Jika di Barat Anwar dan PM akan bersekali dalam mana-mana program aktiviti kerajaan membangunkan negara dan rakyat mempunyai peranan dan tanggungjawab bersama bergandingan malah diterima sebahagian entiti penting dalam kuasa eksekutif negara dan beliau tidak akan dicerca seteruk Anwar di cerca nista.

Apa pun kita tidak terkejut dengan iklim politik Malaysia. Iklim politik negara kita jika lebih pun macam Mnyamar atau jika kurang pun kurangnya sama dengan di Myanmar. Iklim politik pak tu

1 comment:

Amir Razain said...

"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan daripada sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu berdosa, dan janganlah kamu mengintip, mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengahnya yang lain. Apakah seseorang daripada kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) Maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah Penerima taubat lagi Maha Mengasihani."
(Al Hujurat ayat 12)
_______________________
View Profile: Rantong™