Thursday, August 20, 2009

Memalukan: Topeng barang kawalan ?

Kerajaan UMNO adalah kerajaan topeng ? Ini kerana dalam atas alasan menjaga kesihatan dan keselamatan rakyat 'takut mati' kena serangan selsema Babi. Kerajaan UMNO BN telah mengisytiharkan topeng muka sebagai barang kawalan iaitu dari nilai 6 sen ke RM6 sahaja.

Mari sama-sama kita fahamkan, atas nasihat kelakar siapa yang berintegriti kerajaan kena kawal topeng muka semata-mata tidak mahu harga dinaikkan. Maknanya semua orang daripada orang kampung sehingga Tan sri di bandar besar mampu milik.

Moralnya kerajaan amat berkira dengan rakyat untuk memberikan edaran percuma. Sekarang siapa yang didahulukan, pencapaian siapa yang diutamakan. Lihat fikirkan slogan UMNO. Kerajaan UMNO Bn boleh habiskan duit menaja angkasawan negara naik bulan, formula F1, Monsun CUP. Setidak-tidak ke mana wang ehsan royalti kerajaan Terengganu , sepatutnya dibelikan sahaja dan diberika kepada rakyat.

Lihatlah pemaham konsep barang kawalan tafsiran UMNO. Nanti satu ketika kerajaan akan bertindak meletakkan harga siling kepada belacan. Bilaman abelacan penawar penyakit berjangkit.

Fikirkan juga ke mana pergi tanggungjawab sosial masyarakat, dalam sama-sama bertolong bantu. Itulah sebabnya di Malasyia pelanggaran undang-undang , orang yang suka ambil kesempatan, orang yang mementingkan diri dan keuntungan diri ramai dalam masyarakat kita. Maka jelas pendidikan dan sistem pelajaran kita GAGAL mendidik manusia ada nilai kemanusiaan mereka. Jangan berlagak sombong mendabik dada cakap kosong, kita adalah genrasi glokal, generasi memiliki minda taraf dunia, jika soal topeng pun kena kerajaan kendali dan membuat peraturan tegas dan beria-ria.

Sungguh memalukan kita dengan negara Bangladesah atau Mnyamar yang jauh terkedepan pemikiran dan sikap mereka, walaupun negara mereka miskin.

No comments: