Thursday, August 20, 2009

PPSMI: sampai bila mahu bohong ?

Dalam memberi alasan dan dalih Kemnterian Pelajaran boleh sahaja 'berbohong' dengan 1001 alasan pembohongan. Buktinya kenapa bila mahu laksanakan PPSMI dulu tiada diberikan alasan persiapan menggubal buku teks, memperlengkapkan peralatan, memantapkan latihan guru. Dan paling kuat adalah kakitangan Kementerian Pelajaran (Pendidikan) mas aitu tergopoh gapah. Adakah mereka yang diberi jawatan itu 'sudah pencen' atau hilang ditelan bumi.

Orang samalah yang sanggup buat dan terima PPSMI dan orang yang sama jugalah yang minta tangguhkan dari 2010 ke 2012 dan mungkin dipohon lagi tangguhnya.

Penulis tertark dengan pendirian sasaterwan Negara Dato A Samad Said yang gigig dan tidak jemu-jemu bercakap minta supaya bahasa BM dimartabatkan. Walapun desakannya bersikap kecil dan kuarng didengari tetapi gabungan dengan NGO lain memberi kesan tekanan kepada kerajaan juga.

2 comments:

abiumar said...

Salam...

Lama tak bertandnag. Apa khabar???

zbh2663 Muhajirin said...

aLHAMDULIIAH Baik adanya. Cuma kesibukan tugasan jemaah dan tugasan harian yang rutin. Datanglah berkunjung ke Rmh Anak Yatim Darul izzah. Kebajikan dan sumbangan tuan dialu-alukan , Sementelahan di Ramadhan ni. Dekat HOHAS Temerloh yang baru