Monday, August 24, 2009

Memalukan Islam ?

Jangan perlakukan saya seperti bola , demikianlah kata-kata model sambilan yang dihukum sebat dengan 6 kali sebatan kerana kesalahan meminum arak di pantai Cherating oleh mahkamah Syariah Pahang, Kuantan.

Amaran da kata-kata model itu ibarat sat sindiran terhadap undang-undang Islam. Paling malu adalah Islam. Penguatkuasa yang menjalankan tugas mereka sudah terlepas tanggungjawabnya. Maka orang yang menangguhkan hukuman ini adalah paling tidak berakhlak. Sungguh memalukan undang-undang Islam dan Islam itu sendiri.

Sebaliknya kesediaan pesalah haruslah dihargai, masalahnya bukan soal bulan, bukan soal hormat Ramadhan. Kita kena akur hormat dengan ALlah.

Lihat bagaimana reaksi sipesalah, “Saya terkejut tapi saya tetap dengan keputusan saya. Cuma sekarang saya hendak tahu kedudukan saya dan jangan buat saya seperti bola.”Demikian reaksi model sambilan, Kartika Sari Dewi Shukarno terhadap penangguhan hukuman sebat terhadapnya yang sepatutnya dilakukan hari ini atas kerana kesalahan meminum arak.

Di Kuantan hari ini, Pengerusi Jawatankuasa Dakwah dan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Pahang, Datuk Mohd Sahfri Abdul Aziz memberitahu pemberita bahawa penangguhan itu disebabkan arahan Jabatan Peguam Negara bagi menghormati Ramadan. - Utusan

1 comment:

kulatlapok said...

salam Sdr..

Undang-undang Islam bagi meeka cuma terletak dibawah telapak kaki mereka untuk mudah mereka pijak. LAHANATTULLAH untuk mereka..!!