Monday, August 24, 2009

Beza peniaga ini dengan Menteri Wilayah

Hari ini diberitakan seorang peniaga didakwa buat pernyataan palsu sumbang RM200j. Seorang ahli perniagaan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini terhadap tuduhan membuat pernyataan palsu berkaitan sumbangan kewangan berjumlah RM200 juta bagi penubuhan sebuah yayasan kebajikan. Anuar Abd Aziz, 55, didakwa membuat pernyataan palsu itu kepada Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) berkaitan akujanji sumbangan kewangan berjumlah RM200 juta dalam surat bertarikh 20 Julai 2007.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di SSM, Tingkat 2, 10-18, Putra Place, 100 Jalan Putra di sini pada 28 November 2006 dan 26 November 2007. Bagi kesalahan tersebut dia didakwa di bawah Seksyen 364 (2) Akta Syarikat (Akta 125) dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga 10 tahun atau denda sehingga RM250,000 atau kedua-duanya.

Jelas menurut ceritanya seorang peniaga baru sahaja membuat penyataan palsu. Maka bagaimana pula dengan Menteri Wilayah Persekutuan tempoh hari yang turut juga membuat pernyataan palsu para peniaga di Jalan Tuanku Abdul Rahman(TAR), Jalan Masjid India, Jalan Chow Kit dan Sogo kerugian antara RM100 j ke RM200j.

Menurut akta syarikat mereka yang membuat dakwaan palsu jika disabit kesalahan boleh dipenjara sehingga 10 tahun juga dan denda sebanyak RM250,000 atau kedua-dua. Bagaimana undang-undang ini boleh tidak terpakai jika tiada peniaga yang didakwa , maka dakwalah Menteri wilayah dan ditambah pertuduhan lagi iaitu berbohong. Apa macam ?


Oleh itu, jelaslah tidak adil peniaga berkenaan didakwa bawah akta syarikat. Bagaiamana dengan pengerusi persatuan penjaja TAR yang menjadi hero seketika semasa Himpunan Bantahan ISA tempoh hari. Minta pihak berkuasa heret beliau ke muka pengadilan, bersama-sama juga dengan Menteri Wilayah.

Kita juga mendesak Menteri Wilayah meletakkan jawatan kerana jika tidak dicas berbohong. Dari segi moralnya Menteri Wilayah adalah seorang pembohong. maka pembohong dari segi moral perlu meletakkan jawatannya.




No comments: