Monday, August 03, 2009

Apa masalah orang No 1 dan No 2 ?

Kenapa dan mengapa Najib tiba-tiba memperakui bahawa gandingannya dengan Mahuyiddin adalah gandiangan yang serasi. Jika disoroti sejarah politik terdahulu hubungan PM dan TPM aiaitu orang No 1dan No 2 sering ada masaalah dan tiada persefahaman. Ini adalah lumrah. Bagaiamana mahu menyatukan dua fikiran berbeda dalam satu masa. Sikap tolak ansur pihak pertama dan sikap menerima satu pihak lagi dituntut.


Jika keduanya gagal menguruskan hal ini, maka hubugan kedua akan mengundang masalah. Justeru masalah mereka kedua juga akan menjejaskan kesannya kepada rakyat teramai jua. Inilah kesan dan impaknya.


Kenyataan tiba-tiba Najib di Pagoh macam satu pengisytiharan atau Delkrasi najib-Muhyiddin saja lagakknya. Cuma dalam pengisytiharan tersebuut TPM tiada bersama beliau. maka dengan tidak ada hadirnya satu pihak lagi, maka pengisytiharan itu itu adalah pegisytiharan politik bagi menutup sesuatu desas desus kencang yang bertiup atau ditiup.


Sememang orang No 2 tentulah tidak sabar, beliau juga mempunyai cita-cita politik. Sementelahan orang No 1 sering dan nampak sokmo bermasalah. Walaupun orang No 1 itu hebat, kehebatannya adalah legasi bapanya sahaja. Sebalik orang No 2 lah yang merencana dan mengerakkan kerusi orang No 1 dapat secara mudah hasil kerja keras orang No 2 lah. Justeru orang No 1 terhutagng budi, maka diisytiharkan dia serasi dengan orang No 2. Maka mahu tutup kes lah dan mahu ucap t/kasih atas kenang budilah tu. Dalam politik apa-apa pun boleh berlaku, tambah-tambah parti yang bernama UMNO.

No comments: