Monday, August 03, 2009

Dun Permatang Pasir: PKR wajar bersikap terbuka ?un

DUN Permatang Pasir sudah kosong kerusinya. ADUN yang memenangi kerusi tersebut adalah Hamdan Abdul Rahman mewakili PAS. Justeru secara logik dan lazim antara Pakatan Rakyat kerusi itu adalah milik PAS. Oleh itu sebarang tuntutan dan penyelesian tuntutan hendaklah diselesaikan melalui saluran persepakatan Pakatan. Bukannya menuntut kerusi dan mempertanahkan kerusi melalui media atau akhbar.

Terkini PAS menjawab bahawa kerusi Pematang Pasir adalah haknya. Setidak-tidak PKR kenalah hormati dan janganlah bersikap tamak dan bernafsu besar. Jika mahu mencapai cita-cita politik untuk memberi impak besar terhadap kepimpinan negeri diterajui oleh DAP di Pulau Pinang hendaklah dibuat percaturan dan perancangan tersusun daripada awal dan biarlah jangkapanjang dan janganlah tergesa-gesa dan nampak terburu-buru serta tidak sabar.


Kita sebagai ahli Pakatan kena saling kukuh memperkukuhkan dan lengkap melengkapi antara satu sama lain. Biarlah kita nampak berpadu jelas kuat tanpa tergugat dengan gugatan musuh dan lawan. Dalam kaedah bersahabat kita wajar ada had cerminan diri. Biasalah dalam proses ini ada hak tawar menawar sememangnya ia adalah adat khas dalam berpolitik. Apa pun kedua pihak wajar faham lebih-lebih lagi PKR yang semakin diuji dan merasakan mereka semakin kuat. Janganlah atas sifat diri kita merasa kuat kita mahu menidak atas kepentingan dan persetujuan bersama. Bersahabat dan berkawan biarlah ramai, kasih biralah yang satu itu sahaja.


No comments: