Sunday, August 02, 2009

Para peniaga di TAR mana harga diri kamu ?

ISA memberi nilai baru kepada parti pembangkang, semangat setiakawan dan kebersamaan menunut hak lebih bermakna, ISA adalah undang-undang zalim, bukan ditujukan kepada para peniaga ISA ditujukan kepada mereka yang berkcenderungan menguggat kuasa kerajaan.


Kerajaan tidak pelik dan hairan peniaga berniagalah 31 hari sebulan siang dan malam, kerana impaknya kerajaan yang dapat hasil dan pulangan dan kuasa mereka termasuk Dato Bandar semakin membengkak bontotnya kerana mendapat pujian daripada para peniaga. Biarpun harga minyak bakalan naik September ini, tambang bas teksi juga naik dan akhir sekali barang pengguna lain akan naik memanglah menjadi kebanggaan serta cita-cita peniaga. bagi mereka persetan dengan nasib orang yang ditahan ISA, persetan dengan perasaan, makan minum anak-anak ISA yang ditahan yang penting peniaga dapat mengaut untung. Peniaga yang tiada roh keislamannya sikit pun tidak bersimpati sebaliknya lebih mementingkan kepentingan perniagaan mereka dan diri mereka sendiri. Inilah sikap sebenar rakyat, inilah asuhan 52 tahun UMNO BN, inilah rupa wajah bangsa ku. Yang kaya wang ringgitnya, miskin budi bahasa , justeru rajin usaha cari rezeki tetapi kedekut dan bakhil perasaan kasih sayang, simpati, serta insaf atas kesediahan dan kesempitan kehidupan orang lain.


Apa yang mahu dibanggakan, umat negara kita kaya, rajin tetapi emah budinya. Buatlah slogan berbudi bahasa budaya kita, amalan tolong menolong tuntutan kita, kebajikan tanggungjawab bersama, semua adalah slogan kosong.


Malah pembudayaan agama sebagai amalan sempadan kehidupan langsung tidak dihayati. bagi para peniaga ini Islam mereka sekadar sembahyang, puasa, haji, khawin, cerai dan seumpama yang diwarisi.

No comments: