Sunday, August 23, 2009

Antara Rohaizat vs MB Selangor : PAS bercakap soal moral ?



Isunya kini di pilihanraya kecil N11 Permatang Pasir. PAS membangkitkan soal 'moral' calon BN iaitu Rohaizat Othman. Belaiu didakwa telahpun lesen gumamn syraikat miliknya telah dicabut oleh Bar Council kerana gara-gara melenyapkan atau korupsi wang sejumlah RM140 , 000 milik para Koperasi Pekebun Kecil Getah Pulau Pinang.

SPR dan SPRM saudara kembar UMNO BN secara pantas dan ibarat lembu kenyang mendiamkan diri sahaja. Bila pembangkang 'bising' SPR menjawab ia tidak menjejaskan pencalonan calon tersebut, cuma dari segi integriti masalahnya hanya dari segi moral sahaja.

Justeru PAS secara lantang menerusi pimpinannya menyeru dan meminta supaya Rohaizat Othman menarik diri dari pilihanraya kecil ini. Semua orang amat bersetuju dan menerima desakan tersebut kecuali UMNO sahaja bersama saudara kembar mereka SPR dan SPRM.

Tiba-tiba strategik PAS terpukul UMNO sememangnya 'hebat' berdalih dan mencari helah. Sekali langakh dua tiga pulau dapat dilangkahi. Bukan setakat isu N11 Pematang Pasir jauh lebih menguggat kerjasama Pakatan Pembangkang. Kesnya mahkamah Tinggi telah bersidang 'entah' bila minta Tan Sri Khalid Ibrahim MB Selangor dari Pakatan Rakyat 'memjelaskan' hutang tertunggak bernilai RM66.67 juta.

Melihat kedua-dua isu tersebut, PAS terpukul. UMNO kini boleh mendesak supaya MB Selangor meletakkan jawatan. Isunya hutang wajib dibayar ? Dari segi moralnya jika ikut cakap PAS siapa yang ken asiapa ? Walapun pun tahapnya berbeda iaitu Rohaizat 'melesapkan' wang koperasi. Khalid berhutang ia tetap sama kerana soal moral yang cuba diutarakan. Kan payah dibuatnya kepada PAS.

Oleh itu, keberuntungannya adalah kepada UMNO. PAS boleh didakwa itu dan ini. Apa PAS mahu jawab ? Siapa mengkhinati siapa ? UMNO memang lebih terbuka dengan PAS, UMNO boleh dakwa begitu ? Kami (UMNO) cuba hulurkan tangan melalui kerajaan perpaduan, kamu (PAS) memilih kerjasama 'erat' bersama DAP dan PKR. DAP hina dan perlekeh Islam , PKR tidak jujur dan ambil kesempatan ? Semua persoal-persolan ini mengusar dan mengugat kerjasam Pakatann. Ahli-ahli PAS digoyahkan pendirian, mereka telah diberi persepsi baru dan UMNO amat bijak mencatur dan mencalarkan kerjasama Pakatan.

Sementelahan medium rasmi PAS seperti Harakah cetak dan Harakahdaily yang tidak bermaya bersaing dilapangan dan dialam maya sendiri. Cuma PAS harus berterima kasih kepada para blogger yang 'beroperasi' di alam maya tanpa izinnya.

Apakah PAS sentiasa terperangkap dan diperangkap ? Persoalan-persoalan ini wajar dibebaskan. Jangan ahli-ahli mula berpersepsi dan meletakkan sesuatu yang merugikan parti. Pimpinan PAS kena proaktif dan jangan hanya menunggu , ibarat dihulur benda dan difatwakan sahaja. Maka jadilah entiti yang menyumbang. Jangan jadi Majlis Syura PAS sebagai majlis fatwa Kebangsaan ? Inilah renungan ke dalam yang payah dan sukar dimengertikan ?

No comments: