Wednesday, July 01, 2009

Bila UMNO pentingkan SIJIL ?

Kita sudah 'mula' mengesan media pro UMNO berperanan memperlekehkan calon PAS Manek Urai mewakili PR. Pertama selepas hari Jumaat selesai sahaja PR umumkan calon bagi tandingi DUN Manek Urai. Berita RTM PAS diberitakan seperti berikut iaitu PAS diwakili oleh seorang penjual Ikan, Asrto Awani lebih hormat sikit PAS dengan melaporkan PAS mencalonkan seorang pemborong ikan, dan TV9 lebih beradab PAS meletakkankan Usahawan Ikan sebagai calonnya.

Maknanya isu Kelantan di Manek Urai berkisar soal pendidikan diterima calon yang bakal tandingi. Sejak bila UMNO bangga dan utamakan pendidikan calon. Inilah dalam PAS kepelbagaian latar diperlukan, jujur, amanah, kerja kuat, diterima dan disenangi rakyat. Bandingkan calon-calon hebat wakili UMNO semasa PRU 12 yang lalu seperti nama besar Awang Adek, Mustapha Mohammad mereka ini orang yang punyai kelulusan hebat tetapi rakyat Kelantan menolak atau tidak menerima, mereka kenapa dan mengapa ? Lu fikirlah sendiri. Mereka hebat, mereka berkelulusan, mereka baik, rajin kerja, tetapi kerana wakili UMNO parti assabiyyah, parti diskriminasi, parti rasuah, parti lawan hukum hudud, rakyat Kelantan tolak mentah-mentah atau petang-petang lagi dah out.



Mengula-gulakan kelulusan calon Manek Urai yang 'hebat' kerana mewakili kumpulan pengurusan profesional dengan seorang pemborong iakan atau taukeh ikan. Ertinya UMNO menawarkan calon yang hebat itulah mesejnya. Lain makan dalam UMNO ramai golongan profesional berbanding dalam PAS. Selain itu, PAS sukar menamakan golongan profesional kerana mereka 'tiada orang' yang mampu diketengahkan.. Makna lainnya UMNO hanya mampu bermain isu tersebut sahaja. Tidak lebih daripada itu, kecacatan kerajaan negeri, isu lojing, masalah air Kelantan, royaliti, soal tanah spt di Perak, pencerobohan, UMK yang dijanjikan, Pantai Senok yang tidak dibangunkan. Semuanya tidak dibangkitkan, dibangkitkan soal pendidikan calon PAS. Seolah-olah meletakkan seseorang yang kurang pendidikana dalam DUN kelantan beliau tidak mampu berfikir bagi membuat dasar. Itulah gambaran mesej UMNO kepada pengundi Manek Urai. Disokong sorotan RTM Manek Urai dan Kuala Krai 'amat ketinggalan' dalam pembangunan arus perdana negara.

Media sememang kerjanya memberi gambaran buruk. Adakah sijil kejujuran ada dijual dipasaran, adakah dengan sijil mereka mampu mengurus tadbir pengundi mereka, tidak kecekapan, keintegriti, keteluasan, amanah dengan rakyat itulah yang dituntut.


No comments: