Tuesday, June 30, 2009

Semua masalah ada jalan penyelesiannya

Tiba-tiba Buliten TV3 menjadi hero kepada penduduk setinggan di Kg Buah Pala Pulau Pinang. Hadir bertemu mereka adalah penasihat KM Pulau Pinang yang 'bersemuka' dengan pimpinan India yang sedang marah gara-gara mereka diberi notis sebulan supaya mengosongkan kawasan tersebut. Terselit ditengah-tengah setinggan India adalah Ketua AMK Shamsul Iskandar yang nampak perihatin terhadap para penduduk setinggan ini.

Kita sebagai pemerhati yang memerhati, jika ada sesuatu yang tidak kena dengan tindakan pemjau yang mendapat restu kerajaan negeri hendaaklah diselesaikan secara berhemah. Tahap kemusnahan rumah mereka belum lagi dirodok oleh jentolak tetapi mereka melenting bagai nak gila. Rombongan ini berarak ke KOMTAR seolah-olah ini adalah sudah tidak ada dan sudah buntu. Inilah gambaran atau persepsi rakyat yang menyaksikan sajian berita tersebut melalui Buliten TV3.

AMK bawah Shamsul janganlah bertindak sebagai juara, kerana berada PKR berada sama dan menjadi teras pentadbiran kerajaan negeri Pulau Pinang, sepatutnya dia menjadi pemudah cara. Sokongan secara tidak langsung Shamsul ini 'kurang manis'. Ini menunjukan persepsi kepada rakyat sedidkit kepincangan kita dalam urus tadbir kerajaan negeri. Kami PAS walaupun cuma 1 kerusi tidaklah bertindak menjuarai isu semasa ini. Di mana silapnya ?

Sebenarnya layanan KM terhadap semua pihak adalah sama. Ikutlah kaedah dengan cara beradab. islam mengajar kita mengutamakan adab kemudian barulah mengikut adat. Patuhi etika ini semua masalah ada jalan penyelesiannya, sementelahan kes yang besar seprti penyakit semua ada penawar dan ubatnya.

No comments: